TU/e-alumnus winnaar eerste Charles Hoogendoorn Award

De eerste Charles Hoogendoorn Award die de sectie Mechanics van KIVI NIRIA op 14 januari 2014 officieel uitreikt, is gewonnen door TU/e-alumnus Güneş Nakiboğlu voor zijn onderzoek naar de geluiden die ontstaan door luchtstromingen in geribbelde pijpen. Vorig jaar maart promoveerde hij cum laude. In Cambridge ontving hij vorige week ook al de Leonardo Da Vinci Award van ERCOFTAC.

De Charles Hoogendoorn Award, vernoemd naar de befaamde Delftse hoogleraar die het J.M. Burgerscentrum voor stromingsleer oprichtte en die begin vorig jaar overleed, wordt op 14 januari voor de eerste maal toegekend voor het beste proefschrift op het gebied van stromingsleer. Het wordt een jaarlijks terugkerende prijs. Bij de jurering is onder meer gekeken naar originaliteit, inventiviteit, impact op lange termijn, industriële toepasbaarheid en de breedte van werkwijze.

De winnaar Güneş Nakiboğlu promoveerde vorig jaar maart cum laude aan de TU/e bij hoogleraar Mico Hirschberg op zijn proefschrift ‘Aeroacoustics of corrugated pipes’. Nakiboğlu slaagde erin technieken te ontwikkelen waarmee voorspeld kan worden wat voor geluiden luchtstromingen in geribbelde buizen maken. Dit is van groot belang voor buissystemen, zoals flexibele gaspijpen, waar de geluidstrillingen tot schade kunnen leiden. De resultaten zijn ook bruikbaar in muzikale toepassingen. De jury onderschreef het unieke karakter van zijn onderzoek.

De bevindingen van de Turkse onderzoeker, die momenteel als thermal architect werkzaam is bij ASML, zijn in samenwerking met TNO al toegepast in meerdere industriële projecten. TNO nam het initiatief voor dit onderzoeksproject en technologiestichting STW financierde het werk. Steun kwam er verder van ASML, Philips, Shell en Kema.

Vorige week won Nakiboğlu met zijn proefschrift in Cambridge ook al de Leonardo da Vinci Award van ERCOFTAC, een internationale wetenschappelijke associatie gericht op stromingsleer, turbulentie en verbranding. Hij moest in een twintig minuten durende presentatie voor een internationale jury de strijd aanbinden met vier andere genomineerden. Uiteindelijk moest hij met een van hen de eerste plaats delen. Volgens zijn vroegere promotor Hirschberg is het de hoogste Europese onderscheiding die een promovendus binnen dit vakgebied kan krijgen. De prijs wordt al sinds 2006 uitgereikt en er is een geldbedrag van duizend euro aan verbonden.

Aan de KIVI-prijs is een oorkonde, een beeldje en een geldprijs van 750 euro verbonden. De uitreiking vindt plaats tijdens de jaarlijkse Burgersdag van het J.M. Burgerscentrum voor stromingsleer op dinsdag 14 januari aan de TU Delft.