TU/e kiest Coursera als educatief platform

De TU Eindhoven gaat gratis kennis verspreiden via Massive Open Online Courses (MOOC’s). Deze week voegt het internationale educatieplatform Coursera de TU/e toe aan een lijst gerenommeerde universiteiten die met videocolleges de aandacht op zich willen vestigen.

De eerste MOOC van de TU/e zal in april 2014 online verschijnen. Hij wordt gemaakt door prof.dr.ir. Bert Blocken van de faculteit Bouwkunde en draagt de titel ‘Sports and building aerodynamics’.
De productie van dit videocollege maakt deel uit van een bredere aanpak om meer digitaal onderwijs in te voeren op de TU/e. De taskforce ICT voor Onderwijs (TICTO), onder leiding van hoogleraar Arjeh Cohen van de faculteit Wiskunde & Informatica, heeft de afgelopen maanden een beleidsvisie ontwikkeld. Mede aan de hand van gesprekken met onderwijskundigen, medewerkers en studenten. Cohen verwacht dat MOOC’s zullen bijdragen aan de profilering van de ‘sterktes van de TU/e’.

“We willen de buitenwereld met MOOC’s duidelijk maken waar we goed in zijn. Met een videocollege kun je dat op een aantrekkelijk manier doen. We proberen vooral de professionals te bereiken met continued education. En te werven, want dat is natuurlijk een belangrijk aspect. We willen graag de beste mensen aantrekken die optimaal aansluiten bij onze kerngebieden, zowel medewerkers als studenten.”

Waarom is gekozen voor Coursera als platform?
“Als je MOOC’s gaat maken, moet je het goed doen. De organisaties EdX, Udacity en Coursera worden vaak in één adem genoemd als de meest spraakmakende platforms. Daarna komen er een heleboel partijen die zeggen dat ze het allemaal beter gaan doen, maar nog geen organisatie van betekenis op poten hebben gezet. EdX is een meer ideële beweging met ‘open source’ en dergelijke, maar ook duurder. Udacity gaat meer de richting op van een aparte universiteit. Bij Coursera zitten al onze partners van EuroTech Universities (Danmarks Tekniske Universitet (DTU), École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) en Technische Universität München (TUM), red.). Dat is van groot belang omdat we op den duur meer gezamenlijk gaan optreden.”

Hoeveel deelnemers hopen jullie te bereiken?
“Per cursus 10.000 inschrijvingen. Vanaf dat aantal zijn de peergroepen zeer effectief: dan heb je als deelnemer grote kans dat je vraag -waar en op welk tijdstip ook verzonden- snel beantwoord wordt.”

Zitten er nog financiële of andere aspecten aan het verspreiden van MOOC’s via Coursera?
“Alle productiekosten zijn voor de universiteit. Er is een klein revenu, vooral gebaseerd op inkomsten uit certificaten, maar dit dekt de kosten niet. Bekendheid door Coursera gegenereerd zou ons ook kunnen helpen sneller in de top honderd van enkele belangrijke universitaire rankings te komen.”

Wanneer komt de eerste MOOC online? En volgen er snel andere?
“Op 28 april 2014 verschijnt de eerste MOOC van Bert Blocken online. Het gaat om een reeks videocollege’s van tien, vijftien minuten, verspreid over een aantal weken. We willen een continue productie organiseren met telkens één MOOC tegelijk. Omdat de aanmaak zo’n vier maanden kost, verwachten we er zo’n drie per jaar te kunnen maken.”

Lees ook Cursor 2: 'TU/e gaat digitaal voor de student van de toekomst'