TU/e stijgt internationaal in aanzien

De TU/e houdt de opgaande lijn vast als het gaat om internationale erkenning. Op de jaarlijkse Times Higher Education World University Rankings klimt de universiteit van plaats 114 naar 106. Opmerkelijk, want deze stijging gaat in tegen de dalende trend onder Europese universiteiten. Die geven, op enkele uitzonderingen na, terrein prijs op Aziatische instellingen.

Rector Magnificus Hans van Duijn is positief over de hogere plek op de ranglijst. “Na vorige week door Elsevier te zijn bestempeld als beste universiteit van Nederland, is de stijging in deze gerenommeerde ranking goed nieuws. Het illustreert dat we in Eindhoven over een goede mix beschikken van onderwijs, onderzoek, publicaties en samenwerking met het bedrijfsleven. We blijven ambitieus en mikken voor volgend jaar op een plek in de top honderd.”

Op nummer één van de ranking staat voor het derde jaar op rij het California Institute of Technology. Harvard en Oxford delen de tweede plaats. Nederlandse universiteiten dringen niet tot de absolute top door. Leiden scoort het hoogst en eindigt op nummer 67. Dat is drie plaatsen lager dan vorig jaar. Het scheelt nog maar weinig met de TU Delft, die opstoomt van 77 naar 69. De Universiteit Maastricht klimt naar plaats 98, terwijl de UvA zijn 83ste positie weet te behouden. Gemiddeld winnen de Nederlandse universiteiten ruim één positie.

Toch leveren de meeste universiteiten in Nederland terrein in, al is het niet veel. Ze zakken bijvoorbeeld niet weg uit de top 200 en bezetten de derde plaats in het landenklassement, na de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Duitsland heeft sinds dit jaar nog maar tien universiteiten in de ranglijst staan, terwijl dat er vorig jaar elf waren.

Het tijdschrift THE kijkt hoe de universiteiten presteren op het gebied van onderzoek, onderwijs en samenwerking met het bedrijfsleven. Zo laten ze berekenen hoeveel impact de wetenschappelijke artikelen van universiteiten hebben, hoeveel de universiteiten produceren, wat hun reputatie is, hoe ‘internationaal’ hun docenten en studenten zijn en hoeveel inkomsten ze uit het bedrijfsleven halen.

Ranglijst Nederlandse universiteiten

Universiteit Leiden