Studenten verkiezen TU/e wederom tot beste universiteit

Uit het jaarlijkse onderzoek van weekblad Elsevier naar de kwaliteit van universiteiten en hogescholen is de TU/e door studenten voor het tweede jaar op rij verkozen tot beste universiteit van Nederland. Bij de waardering van opleidingen door hoogleraren en universitair hoofddocenten scoorden de TU/e ook uitstekend.

Volgens weekblad Elsevier, dat morgen in de schappen ligt, is ook dit jaar de TU/e de beste universiteit van Nederland. Vorig jaar lukte het de Eindhovense universiteit voor de eerste keer om overall nummer één te worden. Niet alleen telt de Eindhovense universiteit de meeste tevreden studenten, maar ook ditmaal worden de opleidingen door hoogleraren en uhd's zeer goed gewaardeerd.

Arthur van Leeuwen, chef redactie onderzoek bij Elsevier, was vanmorgen op Radio 1 duidelijk in zijn oordeel. “De TU/e steekt met kop en schouder boven alle universiteiten uit." Bronnen voor het onderzoek van Elsevier naar de beste studies zijn de Nationale Studenten Enquête waarvoor alle studenten in het hoger onderwijs worden benaderd en de studiekeuzedatabase van Studiekeuze123. De jaarlijkse Elsevier Faculty Rating onder hoogleraren en uhd's is uitgevoerd door weekblad Elsevier en ResearchNed.

Door die laatstgenoemde groep liet Elsevier dit jaar zeven opleidingen van de TU/e beoordelen met vergelijkbare opleidingen aan andere instellingen. In de meeste gevallen is dat met opleidingen aan de TU Delft, Universiteit Twente en Rijksuniversiteit Groningen. Alleen Technische Informatica werd vergeleken met acht andere opleidingen en kwam daarbij op een eerste plaats met een score van 19 procent.

Volgens Van Leeuwen kijken de beoordelaars hierbij naar het hele programma en de kwaliteit van de wetenschappelijk staf. Voor de opleidingen Scheikundige Technologie (47,5%), Technische Bedrijfskunde (39,5%), Technische Natuurkunde (42,1%), Technische Wiskunde (49,3%) en Werktuigbouwkunde (49%) was de waardering van hoogleraren en uhd's telkens de hoogste. Electrical Engineering (30,8%) moest Delft (36%) en Twente (33,2%) nipt voor laten gaan.

Rector Hans van Duijn is trots dat de TU/e de ranglijst voor het tweede opeenvolgende jaar aanvoert. “Het is een bevestiging dat onze universiteit de juiste keuzes heeft gemaakt met onze grote onderwijshervorming", aldus Van Duijn. "De TU/e heeft met succes het Bachelor College ingevoerd en werkt nu aan de hervorming van de masteropleidingen. Ook het feit dat we onze campus transformeren, blijkt een juiste zet."

Van Duijn doelt daarmee op de creatie van de Science Campus en een compactere universiteit. De rector geeft de credits voor de hoge waardering vooral aan docenten en studenten. "Zij maken deze universiteit. Er zijn geen garanties dat een grootschalige aanpassing succesvol uitpakt. Het zijn altijd de mensen die de doorslag geven."