TU/e-team naar finale iGEM

Studenten van de TU/e staan in de finale van iGEM, een internationale competitie voor synthetische biologie waarbij studententeams biologische bouwstenen knutselen en inbrengen in een levende cel. Met hun project ‘MRiGEM’, waarbij een bacterie tumoren zichtbaar maakt onder de MRI-scanner, behoorden ze dit weekend in de voorronde tot de beste 18 teams van Europa en plaatsten ze zich voor het wereldkampioenschap begin november op MIT in Boston.

Het Eindhovense team, onder begeleiding van dr.ir. Tom de Greef en dr. Maarten Merkx (beiden faculteit Biomedische Technologie), ontwikkelde bacteriën die gebruikt kunnen worden om tumoren in beeld te brengen in een MRI-scanner. De studenten brachten een zelf ontworpen stukje DNA in bij een E. coli bacterie. Dit zorgde ervoor dat het micro-organisme in een zuurstofarme omgeving – waar bij een tumor vaak sprake van is – een eiwit gaat produceren dat contrast geeft op MRI-beelden.

Volgens begeleider Tom de Greef werpen de studenten met hun project een blik in de toekomst, waarin het wellicht mogelijk wordt om bacteriën in te zetten voor diagnostische doeleinden. Hij ziet in het halen van de finale eeuwige roem weggelegd voor de studenten. “De iGEM-competitie is een befaamde kweekvijver voor wetenschappelijk talent. Elke universiteit die iets doet met synthetische biologie is vertegenwoordigd.” Vanwege het hoge niveau kun je de wedstrijd volgens De Greef zien als de ‘eredivisie in de synthetische biologie’.

Volgend jaar bestaat de competitie tien jaar. Dat wordt gevierd met één grote finale in Boston, dus zonder voorronde. Geïnteresseerde studenten die de TU/e willen vertegenwoordigen kunnen zich melden bij De Greef of Maarten Merkx.

(Bron: Persteam TU/e)