Foto | Bart van Overbeeke

iGEM-team TU/e maakt beste nieuwe toepassing

Het iGEM-team van de TU/e is gisteren bij de Giant Jamboree in Boston als eerste geëindigd in de categorie ‘New Application’. De studenten voorzagen de darmbacterie E. coli van een eiwitjasje, waarmee de bacterie kan overleven –en zich nuttig kan maken- in chemische reactoren of het menselijk lichaam.

De bekendmaking van de einduitslag was maandag het slotstuk van een vierdaags spektakel in het gigantische Hynes Convention Center in Boston, vertelt begeleider Tom de Greef, die in tegenstelling tot de studenten gisteren direct het vliegtuig terugnam naar Nederland. “Er waren duizenden studenten verdeeld over 250 teams, die allemaal hun eigen project hebben gepresenteerd. Bij de prijsuitreiking was iedereen tegelijk aanwezig. Dat was een hele logistieke operatie.”

Het Eindhovense team voldeed met hun inzending ‘Click Coli’ aan de vereisten voor een gouden medaille - net als veertig procent van de teams, waaronder alle Nederlandse.  Bovendien bleken ze in hun eigen categorie -‘New Application’- alle 24 concurrenten achter zich te hebben gelaten. De Greef heeft nog geen juryrapport gezien, maar uit het jurypraatje leidde hij af dat vooral de chemische technieken die zijn studenten hebben gebruikt in goede aarde vielen. Net als het kinderboek ‘Barry the not-so-bad bacterium’ overigens, gemaakt door teamlid Minke Nijenhuis, dat door alle juryleden met enthousiasme werd bekeken. “Daar hebben we ook heel goede reacties op gehad”, zegt De Greef. “Maar het boek telde niet mee voor ‘New Application’, alleen voor het algemeen klassement.”

In dat algemeen klassement voor de ‘undergraduates’ (bachelorstudenten) eindigde het TU/e-team niet in de top drie. Klasseringen buiten het podium zijn niet bekendgemaakt, aldus De Greef. Wageningen Universiteit behaalde volgens hem een verdienstelijke derde plaats bij de ‘overgraduates’ met een idee om met een bacterie de gevreesde Panamaziekte te bestrijden, die wereldwijd bananenplantages bedreigt.
Lees meer over het iGEM-team in het artikel dat afgelopen week verscheen in de papieren Cursor.