Foto | Bart van Overbeeke

Wedstrijd valt in het water door kapotte wip

Al meer dan dertig jaar werkt de wip van studievereniging Simon Stevin prima. Tot vandaag. Toen het derde groepje erop zat, begaf de wip het. Boosdoener: een kapotte lager. De eerstejaars konden toch hun constructies testen en sprongen alsnog en masse vrijwillig de Dommel in.

Teleurstelling klinkt door in de stem van Robin Mommers, voorzitter van de wedstrijdcommissie van de werktuigbouwkundige studievereniging. “Tijdens het testen ging alles prima. We hebben flink gewerkt aan de roodbruine balken. Die moesten nu langer zijn, omdat de Dommel dit jaar is verbreed. Dat was allemaal goed gelukt, en het is echt jammer dat dit net nu gebeurt.” Het lukt de commissie niet meer om de constructie op korte termijn te maken. Dat wordt een taak voor de commissie die de wedstrijd voor volgend jaar organiseert.

De eerstejaars moesten testen hoeveel gewicht hun zelfgemaakte constructie kan hebben. Normaal gesproken wordt die constructie aan de wip gehangen. Breekt de constructie, dan kantelt de wip en belanden de studenten in de Dommel. De zelfgemaakte constructies werden nu handmatig getest. En de meeste eerstejaars sprongen daarna vrijwillig het water in. Want, zoals een lid van Simon Stevin omroept: “Je bent pas een echte werktuigbouwkundige, als je in de Dommel hebt gelegen!”

De sfeer aan de overkant van de Dommel -met zicht op de wip in het water- is er niet minder om. Studenten lopen rond met opblaasbare badspeeltjes, de meesten hebben zwembroek of bikini aan. Eerstejaars Bram Dorussen, Toine Schmetz en Jasper Hanegraaf staan nog bibberend aan de oever. Als groepje 7 hebben ze ‘helaas’ niet op de werkende wip gezeten. Maar ze zijn blij met het goede weer en ‘redelijk tevreden’ over de draagkracht van hun constructie. “In theorie hadden we het dubbele kunnen hebben”, lacht Bram. Toine: “We hebben in het project vooral lang berekeningen gemaakt. Uiteindelijk hebben we het in drie dagen moeten maken. En dat was erg kort.” De studenten hebben zich nog een groot deel van de middag vermaakt op het grasveld bij het Studenten Sport Centrum.