En hoe is het in Lund?

Toen ik besloot om een stage in het buitenland te doen, was de keuze voor Lund opvallend snel gemaakt. De professor van de groep in Lund is namelijk ook deeltijdhoogleraar in Eindhoven: we hebben het plan voor mijn buitenlandse stage in Eindhoven besproken.

Toen ik in augustus aan mijn stage begon, was Lund vanwege de zomervakantie een nogal verlaten stad. De universiteit en bijbehorende studenten nemen een groot deel van Lund in beslag. Inmiddels ben ik een beetje aan de stad gewend en is de intro-maand van start gegaan (daar kunnen ze in Eindhoven nog wat van leren!). Je merkt het goed aan de grote hoeveelheid feestende eerstejaars, herkenbaar per faculteit aan de kleur van hun werkoveralls. Al vraag ik me wel af waar ze het geld vandaan halen als ik kijk naar de hoge alcoholprijzen van Zweden… Overigens moeten ze vanaf de tweede week van de introductie-maand wel al deelnemen aan een aantal studiegerelateerde activiteiten.

Buiten het feit dat Lund een mooie omgeving met veel natuur kent, ligt het ook dicht bij twee grote steden die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Enerzijds ben je zo in Malmö (Songfestivalstad in 2013), en wanneer je nog even doorreist en met de trein de brug over gaat kom je aan in Kopenhagen, waar je niet in een enkele dag uitgekeken raakt.

Zelf ben ik hier vooral vanwege het grootschalig onderzoek naar innovatieve concepten voor verbrandingsmotoren. Samen met de optisch toegankelijke motoren van de groep Verbrandingstechnologie zijn er namelijk plusminus vijftien motorproefstanden, variërend van een kleine kartmotor tot een flinke scheepsmotor ter grootte van een minibus.

Voor mijn stage is het de bedoeling dat ik onderzoek doe naar de ontsteking van een brandstofarm mengsel in een heavy-duty vrachtwagenmotor. In plaats van een conventionele vonk, onderzoeken we het gebruik van een injectie van radicalen. De geïnjecteerde radicalen zorgen vervolgens voor de ontsteking van het mengsel op meerdere locaties tegelijkertijd. Hierdoor is het mogelijk om een armer mengsel te gebruiken ten opzichte van de conventionele motoren die gebruik maken van een vonk. Uiteindelijk gaat het hierbij natuurlijk om besparing van brandstof en het beperken van schadelijke emissies.En hoe is het in Lund?

Tot nu toe bevalt de stage in het buitenland uitstekend, het is erg leuk om te zien hoe het er aan toe gaat in een andere universiteit. Bovendien zijn er nog genoeg dingen te zien in Zweden, dus ik hoop dat ik genoeg heb aan drie maanden!

Deel dit artikel