Vooraanmeldingen TU/e blijven significant stijgen

Gaande richting 1 mei, de datum dat studiekiezers zich ingeschreven moeten hebben voor een opleiding, laten de vooraanmeldingen voor een studie aan de TU/e nog altijd een aanzienlijke groei zien ten opzichte van een jaar eerder. Op 24 maart bedroeg die groei 38 procent, en begin deze week kwam daar nog eens een dikke zes procent bovenop. Ook Bouwkunde lijkt zich te herstellen na de enorme teruggang van vorig jaar.

De instroom voor Bouwkunde lijkt weer op te krabbelen. Ten opzichte van een jaar eerder, waarbij Bouwkunde in september de instroom met een derde zag wegsmelten, zat op maandag 7 april het vooraanmeldingscijfer weer in de lift. Maar met een stijging van 'slechts' elf procent is Bouwkunde nog altijd de minst scorende studie van de in totaal elf opleidingen aan de TU/e.

De groei voor alle TU/e-opleidingen bij elkaar opgeteld lag begin deze week op 44,1 procent. In absolute aantallen gaat het dan om 1110 studiekiezers ten opzichte van 770 vorig jaar. Dat betekende een aanwas met zes procent vergeleken met de cijfers van twee weken daarvoor. Van alle Nederlandse universiteiten doet de TU/e het met dit percentage het beste na de Wageningen Universiteit, die een stijging van 47,2 procent had. Delft en Twente lieten maandag stijgingspercentages zien van respectievelijk 34,9 en 5.

Vorig jaar vertelde Bouwkunde-decaan Elphi Nelissen al dat zij dacht dat veel potentiële Bouwkunde-kiezers uiteindelijk toch richting de opleiding Technische Innovatiewetenschappen (TIW) waren gegaan. Dit in reactie op de crisis in de bouw. Die laatste opleiding doet het ook dit jaar weer uitstekend als het gaat om de vooraanmeldingen. Met een groei van 105 procent stond TIW begin deze week onbedreigd aan kop als hardste stijger, gevolgd door Technische Natuurkunde (84 procent) en Biomedische Technologie (75 procent).

Decaan Gerrit Kroesen van Technische Natuurkunde heeft niet een-twee-drie een verklaring voor de enorme populariteit voor zijn opleiding. "Ik denk dat het een complex van factoren is: een betere uitstraling met de nieuwbouw waar we volgend jaar intrekken, een betere outreach en ook de invoering van het Bachelor College draagt eraan bij."

Kroesen denkt niet dat een substantiële toename aan instromers voor ruimteproblemen gaat zorgen in Flux, de nieuwbouw die TN straks gaat delen met de faculteit Electrical Engineering. Die opleiding liet een groei zien van 27 procent. "Al zal het zeker passen en meten worden", zo laat hij weten.

Gemeten in absolute aantallen heeft Werktuigbouwkunde op dit moment de meeste vooraanmeldingen: 166. Ten opzichte van het aantal van vorig jaar is dit een groei van 61 procent.