Opnieuw vijf Veni-subsidies naar Eindhoven

Vijf jonge, talentvolle TU/e-onderzoekers ontvangen dit jaar een Veni-subsidie van maximaal 250.000 euro. Met dit vijftal haalt TU/e dit jaar het grootste aantal ‘Veni’s’ binnen van de technische universiteiten.

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) reikt jaarlijks Veni-subsidies uit aan veelbelovende, jonge onderzoekers die maximaal drie jaar geleden zijn gepromoveerd. Met de geldprijs van maximaal 250.000 euro zijn ze vrij om hun onderzoeksonderwerp te kiezen. Dit jaar krijgen 152 onderzoekers een Veni-subsidie, met een totale waarde van 38 miljoen euro.

Net als de afgelopen twee jaar gaan vijf Veni-subsidies naar de TU/e. Daarmee scoort de universiteit het beste van de technische universiteiten; Universiteit Twente wint er drie, TU Delft twee. Hieronder een overzicht van de vijf winnende onderzoeksprojecten van TU/e.

Design of smart materials to realize nano-robots functioning inside the human body
Dr. Lorenzo Albertazzi (Institute for Complex Molecular Systems)
De onderzoekers gaan slimme materialen maken die ‘zelf-assembleren’: ze zijn in staat zichzelf op te bouwen. Deze benadering wordt gebruikt om ‘nano-robots’ te ontwikkelen die kunnen functioneren in het menselijk lichaam. Ze zullen medicijnen het lichaam in kunnen transporteren of virussen aanvallen om een verscheidenheid aan ziektes te bestrijden.

Detectiemethoden voor gelijkenisstructuren in tijdsafhankelijke data

Dr. Anne Driemel (Wiskunde & Informatica)
Detectiemethoden voor gelijkenisstructuren worden gebruikt om de inhoud van digitale gegevens samen te vatten en te analyseren.  Hoewel het onderzoek in het verleden voornamelijk uitging van statische gegevens, kunnen de gegevens tijdsafhankelijke opnamen van dynamische parameters zijn. In dit geval moet ook de ontwikkeling in de tijd efficiënt worden samengevat.

Explosieve transmissie en gemeenschapsvorming op netwerken
Dr. Julia Komjáthy (Wiskunde & Informatica)
Processen op netwerken beschrijven een aantal belangrijke fenomenen, bijvoorbeeld het verspreiden van informatie in een samenleving. Dit onderzoek stelt voor om twee belangrijke eigenschappen, namelijk extreem goed verbonden knooppunten en de vorming van gemeenschapsstructuren, met wiskundige precisie te analyseren.

De geheimen van ionenwind

Dr. ir. Sander Nijdam (Technische Natuurkunde)
Gas kan in beweging gebracht worden door elektriciteit. Dit heet ionenwind en kan gebruikt worden in vliegtuigvleugels of voor koeling van elektronica. De onderzoekers gaan de principes hiervan doorgronden zodat de toepassingen van de grond kunnen komen.

Nanostructures for Energetic Wisdom (NEW)

Dr. Ilaria Zardo (Technische Natuurkunde)
Nanostructuren en nanodraden in het bijzonder zijn in potentie veel beter in energieconversie dan conventionele materialen. Dit project richt zich op het onderzoeken en bouwen van nanogestructureerde materialen voor thermo-elektrische toepassingen. De benadering die wordt gebruikt is nieuw en volgt twee typen materalen: nanodraad composieten en topologische thermo-elektrische nanostructuren.

UPDATE 26 AUGUSTUS 2014
Inmiddels is bekend geworden dat Veni-winnaar Bart Janssen ook bij TU/e zijn onderzoek gaat doen, aan de faculteit Wiskunde en Informatica. Hieronder de samenvatting van zijn voorstel. Het brengt het totaal aan Veni-subsidies dit jaar op zes.

Computer, bezint eer ge begint
Dr. Bart Jansen (Wiskunde en Informatica)
Veel computerberekeningen kunnen worden versneld door het toevoegen van een voorbewerkingsstap waarin de invoer wordt vereenvoudigd. Het gangbare model voor probleemvereenvoudiging is beperkt en houdt geen rekening met parallelle rekenkracht. Ik onderzoek innovatieve vereenvoudigingsprocedures die deze mogelijkheid wel uitbuiten.

Bron: Persdienst TU/e