Een perovskiet kristal dat gebruikt wordt voor zonnecellen. Illustratie | Felice Macera

Promovendus TU/e naar Oxford voor zonnecelonderzoek

Vijftien veelbelovende wetenschappers kunnen dankzij een Rubicon-beurs van onderzoeksfinancier NWO ervaring opdoen in het buitenland. Veertien van hen gaan voor twee jaar de grens over. TU/e’er Stephan van Reenen van Technische Natuurkunde gaat aan de University of Oxford onderzoek doen naar zonnecellen.

Van Reenen, promovendus bij Technische Natuurkunde, gaat in Oxford zonnecellen gebaseerd op organische-anorganische perovskieten, bestuderen. "Deze zijn in korte tijd tot inmiddels 19% efficiëntie (omzetting van zonlicht in elektriciteit) uitgegroeid en daarmee mogelijk een goedkoop en efficiënt alternatief voor zonnecellen (gebaseerd op bijvoorbeeld kristallijn silicium)", zet Van Reenen. "Ik ga specifiek onderzoeken hoe elektrisch transport in dit type materialen plaatsvindt, iets wat op dit moment nog onduidelijk is. Ondanks het behalen van hoge efficiëntie is het nog steeds onduidelijk hoe deze cellen fundamenteel werken en wat de limitaties en mogelijkheden van deze materialen zijn."

De verwachting is dat Van Reenen in oktober begint in Oxford, na de verdediging van zijn proefschrift over licht-emitterende elektrochemische cellen in september. Daarna wacht Oxford: "De inzet is dat ik hierdoor ervaring opdoe in een ander onderzoeksgebied en in wetenschappelijk onderzoek in het algemeen aan een buitenlandse universiteit. Dit is voornamelijk van belang om een verdere wetenschappelijke carrière te volgen."

Er kwamen deze ronde 113 aanvragen binnen bij NWO. De negen vrouwen en zes mannen die een beurs krijgen, vertrekken naar Groot-Brittannië (7), de Verenigde Staten (4), Canada (2), Finland (1) en Singapore (1).

De beurzen zijn bestemd voor net gepromoveerde onderzoekers en zijn vernoemd naar de rivier de Rubicon die Julius Caesar met zijn leger overstak om de macht in Rome over te nemen. De beurzen zijn een opmaat naar de Veni-, Vidi- en Vici-subsidies voor respectievelijk beginnende, ervaren en zeer ervaren wetenschappers. Die subsidies zijn vernoemd naar de beroemde boodschap die Caesar naar de senaat van Rome stuurde toen hij een veldslag had gewonnen: ik kwam, ik zag, ik overwon.