drukte metaforum

Groep-één wil visie op openheid MetaForum

Hoe denken de TU/e-gemeenschap en het College van Bestuur over de openstelling van TU/e-gebouwen en vooral over de drukte in MetaForum tijdens de tentamentijd? Dat wil Groep-één graag weten. Ook veel niet-TU/e’ers weten met name de universiteitsbibliotheek goed te vinden en dat leidde de afgelopen tentamenperiode opnieuw tot ergernis, merkt de studentenfractie.

“Het is jammer als de TU/e-student een andere plek moet zoeken omdat een niet-TU/e-student daar zit”, stelde Lucas Otten van de Eindhovense Studentenraad driekwart jaar terug, toen de drukte in MetaForm ook al onderwerp van gesprek was. Gebouwbeheerder Mirjam Jahnke benadrukte destijds dat bewust is gekozen voor een open karakter voor het gebouw, maar gaf aan dat de beveiliging de bezetting van de studieplekken in de gaten zou gaan houden.

Die openheid is mooi, “maar toch is er onvrede over”, stelt commissaris onderwijs Jim Stolk van Groep-één. De studentenfractie kreeg de afgelopen tentamenperiode weer de nodige klachten over de bezetting van studieplekken door niet-TU/e’ers.
Stolk benadrukt dat zijn fractie niet vóór of tégen een open gebouw of de aanwezigheid van bijvoorbeeld Fontys-studenten is. “Wat ons betreft moet iedereen zich er thuis voelen. Maar wij zijn er als fractie voor de TU/e-student en die moet wel kunnen beschikken over de faciliteiten”.

Hij vervolgt: “Je kunt mensen niet van hun plek afsleuren. Maar als bij veel mensen een onderbuikgevoel leeft van ‘zij horen hier niet’, dan moeten we daar goed naar kijken”. Volgens Stolk zijn er allerlei manieren denkbaar om de drukte te reguleren, bijvoorbeeld met toegangspoortjes, verschillende openingstijden voor TU/e’ers en niet-TU/e’ers, of er zouden afgesloten werkplekken kunnen komen voor eigen studenten.

Of dat wenselijk is, is volgens hem echter maar de vraag. Stolk zegt het dan ook te begrijpen als het College van Bestuur het open karakter van MetaForum hoog in het vaandel heeft, “maar dat moeten ze wat ons betreft dan in elk geval een keer heel duidelijk úitspreken. Nu hangt het een beetje in de lucht en weet niemand wat precies de bedoeling is.”

Overigens was een vergelijkbaar protest twee weken geleden ook al te horen aan de Universiteit Utrecht, waar studenten uit de U-raad zich beklaagden over de aanwezigheid van te veel hbo-studenten in de universiteitsbibliotheek. Daar moesten tijdens de tentamenperiode de deuren zelfs gesloten worden vanwege de extreme drukte.

Groep-één wil de komende tijd “steekproefsgewijs” onderzoeken wie er zoal gebruikmaken van MetaForum op het TU/e-terrein, of er sprake is van een probleem, hoe studenten de drukte ervaren en hoe ze aankijken tegen het open karakter van het gebouw. Op basis van die bevindingen wil de fractie de kwestie in een aankomende universiteitsraadsvergadering voorleggen aan het CvB.

Daarnaast wil de studentenfractie ook van TU/e’ers en het CvB weten hoe ze denken over de openheid van TU/e-gebouwen in het algemeen. Als voorbeeld haalt Stolk zijn eigen faculteit Industrial Design aan, die een poosje terug -met het oog op het Bachelor College- afrekende met de toegangspasjes en de deuren opengooide. “Iedereen kan er in en uit, als ID’er voel je je er daardoor toch wat minder thuis. Ook word je automatisch wat voorzichtiger in het laten liggen van spullen waar je bijvoorbeeld voor een project mee bezig bent. Openheid is mooi, maar het betekent ook een enorme mentaliteitsverandering.”

Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security en gebouwbeheerder van MetaForum, laat weten de klachten serieus te nemen. “In de loop van vorig jaar leek de overlast zich te beperken, maar blijkbaar komen er de laatste tijd toch weer klachten. We zijn met het Informatie Expertise Centrum aan het bekijken hoe we een en ander goed in beeld kunnen krijgen, zodat we weten waar we het, qua aantallen en tijden, met elkaar over hebben.”

Ook een mening over de bezetting van studieplekken in MetaForum? Groep-één leest het graag.