Grote opkomst en diversiteit bij eerste Energy Café

De eerste ‘echte’ activiteit van Team Energy is geslaagd: het Energy Café. Woensdagavond kwamen 45 studenten bijeen in Café Wilhelmina om in een informele sfeer over energievraagstukken te discussiëren. Ze moesten ook aan de slag met een case: hoe kan Eindhoven duurzaam omgaan met de gecombineerde warmte- en krachtcentrale op Strijp?

Gestaag druppelen de TU/e-studenten binnen in één van de oudste cafés van Eindhoven. Sommigen nippen alvast aan een biertje, anderen zijn al druk in gesprek over het onderwerp van de avond: duurzame energie. De studenten zetten zich aan de kleine houten tafeltjes van het café aan het Wilhelminaplein. Kathelijn van der Ven, enthousiast lid van <link http: www.teamenergytue.nl external-link-new-window externe link in nieuw>Team Energy en masterstudent Sustainable Energy Technology (SET), verwelkomt iedereen en introduceert Martijn Wageners van de duurzame onderneming <link http: www.virida.nl external-link-new-window externe link in nieuw>Virida. Hij daagt de aanwezigen uit om na te denken over het gebruik van de warmte afkomstig van de Combined Heat and Power installation (CHP) op Strijp. Ooit gebruikte Philips de warmte van deze CHP voor processen in de fabriek, maar sindsdien wordt de installatie niet meer efficiënt gebruikt. Dat kan duurzamer, de vraag is: hoe?De combinatie van verschillende disciplines leidt tot verrassende ideeën. Een drietal studenten van Scheikundige Technologie en Electrical Engineering brainstormt over stoom, dat omgezet kan worden in waterstof. Een ander groepje, samengesteld uit studenten van Industrial Design, Technische Bedrijfskunde en SET, denkt compleet out-of-the-box en noemt wiettelers of exploitanten van heteluchtballonnen als mogelijke gebruikers van de warmte. Of zou het het beste ingezet kunnen worden ten behoeve van een bierbrouwerij?  De leden van Team Energy zijn blij met de gezellige sfeer en hoge opkomst bij hun eerste zelf georganiseerde activiteit. “Het doel is om studenten bij elkaar te brengen om informeel te ‘ouwehoeren’ over energie. En dat lukt”, zegt Koen Heijmans, de coördinator van het Energy Café. Van der Ven vult aan: “Er is ook energie hier in deze ruimte.”Deelnemer Pieter Bron, derdejaars Industrial Design, benoemt de diversiteit. “Bij ID heeft iedereen altijd de meest idiote ideeën, die moet je dan omzetten in iets concreets en uitvoerbaars. Hier gaat dat veel sneller door de inzichten van studenten uit andere disciplines.” Het idee van de groep van Bron wint de pitch van de avond: zij willen de warmte gebruiken om water uit melk te verdampen en zo melkpoeder te produceren. Dat moet dan weer geëxporteerd worden naar China, waar een tekort aan melkpoeder is. Creatief én actueel, oordeelt de jury.