Ledental Team Energy groeit gestaag

Al achttien studenten hebben zich aangesloten bij Team Energy. TU/e-student Pieter Custers, één van de initiatiefnemers, omschrijft het als een open platform voor TU/e-studenten die geïnteresseerd zijn in energievraagstukken. Op 19 februari houdt Team Energy in de Eindhovense binnenstad het eerste Energy Café, waar studenten kunnen discussiëren over een concreet vraagstuk.

"Er gebeurt hier aan de universiteit enorm veel op het gebied van energie en het is één van de drie strategic area's van de TU/e, maar voor veel studenten is dat nagenoeg onbekend", vertelt Pieter Custers, masterstudent Sustainable Energy Technology. Het eind vorig jaar opgerichte Team Energy wil aan die onwetendheid een einde maken en studenten samenbrengen die iets willen met energie.

Custers en medeoprichter Guido Lange, masterstudent bij Technische Natuurkunde, viel het in het voorjaar 2013 op dat er bij de Energy Days maar weinig studenten aanwezig waren en dat er nauwelijks enige discussie plaatsvond. "Vreemd", zegt Custers, "want we hadden wel het idee dat er veel studenten in energie geïnteresseerd zijn en dat die er ook volop ideeën over hebben."

In november leidde die overtuiging tot de oprichting van Team Energy, een platform waar studenten die actief iets met dit onderwerp willen gaan doen, zich kunnen aanmelden. "Wie op dit gebied een idee heeft kan het hier presenteren en dan kijken we gezamenlijk hoe het gerealiseerd kan worden", zegt Custers. "Wie zich aanmeldt als lid, moet wel actief deelnemen. Als je dat niet van plan bent, kun je wel gewoon onze activiteiten volgen of geregeld een bezoek brengen aan onze site."

Team Energy levert inmiddels een bijdrage aan de Energy Days, waarvan de eerstvolgende editie voor 13 februari op het programma staat. Daarnaast lanceert men binnenkort een eigen evenement: het Energy Café. Op 19 februari kunnen studenten in Café Wilhelmina aan de slag met een concreet vraagstuk: Wat te doen met de oude warmtekrachtcentrale van Philips op Strijp T? Jaarlijks verwacht Team Energy drie à vier van dit soort discussiecafés te organiseren.

Op de site gaat men alle informatie verzamelen die te maken heeft met onderzoek en andersoortige projecten op het gebied van energie aan de TU/e. Ook komen er vacatures op te staan die gerelateerd zijn aan energieonderzoek. Custers: "We richten ons in eerste instantie op de TU/e, maar ik kan me ook voorstellen dat we ons te zijner tijd openstellen voor studenten van Fontys, of dat we contact zoeken met vergelijkbare studenteninitiatieven aan andere universiteiten. Op dit moment groeit ons ledenaantal in ieder geval gestaag."

www.facebook.com/teamenergytuetwitter.com/teamenergytue