Experio - de interactieve dansvloer

TU/e-projecten schitteren op Extrema

Bezoekers van het festival Extrema in Best kunnen 12 juli op verschillende TU/e-projecten stuiten. De interactieve led-wall Devoyd zal er komen te staan, evenals de dansvloer Experio. Ook komt er een 'duurzaam paviljoen', dat een studente van de faculteit Bouwkunde heeft ontworpen.

“Tof dat we deel mogen uitmaken van het festival”, vindt Bastiaan van Hout, student Industrial Design (ID). Met medestudenten Tom van Rooij, Manon Junggeburth en Luca Giacolini ontwierp hij Experio, een interactieve dansvloer.

Het idee is dat mensen door te bewegen laserstralen kunnen onderbreken, die sensoren aan de rand van de vloer aansturen om verschillende tonen te laten horen. Bezoekers kunnen op die manier al dansend zelf muziek maken. Waarschijnlijk kunnen er steeds twee mensen van de vloer gebruikmaken, vertelt Van Hout.

Voor de gelegenheid hebben de studenten een speciaal ontwerp voor Extrema gemaakt (zie foto). Hoewel de dansvloer al op meerdere bijzondere plekken gestaan heeft -ook in het buitenland- is het dancefestival in Best toch wel een bijzondere locatie. Van Hout: “Voor mij valt dit zeker binnen mijn top-3.”

Het tweede project dat straks is terug te vinden, is Devoyd, een interactieve muur met ledlampjes – ontworpen door Sander Mulder en Jan-Derk Bakker. Mulder is nu promovendus en coach bij ID en Jan-Derk Bakker is deeltijd-coach bij ID. De twee ontwierpen de muur in 2011 voor Lowlands, waar op Lowlabs verschillende vindingen stonden.

Bij het maken ervan kregen ze hulp van zo’n dertig ID-studenten. Een flink karwei, aangezien de muur is opgebouwd uit 27.000 componenten. Mulder: “We wilden ledjes niet alleen voor licht gebruiken, maar ook als meetinstrument en om interactie te bevorderen.” De muur, die anderhalve meter hoog is en twee meter breed, bestaat uit ‘tegels ‘die met elkaar kunnen communiceren. De muur werkt onder meer met lichtonderbreking en kan bijvoorbeeld iemands contouren tonen.

Mulder: “We moeten nog met Extrema kijken welke toepassing we er voor het festival van maken. Het kan zijn dat we de koppeling met muziek maken.” De ID-coach zoekt nog naar een permanente plek voor de led-wall. “Het zou mooi zijn om de interactie met de burger te kunnen bevorderen. Wie weet een mooi plekje in het Hoofdgebouw?”

Eerder al berichtte Cursor over een duurzaam paviljoen dat TU/e-studente Floor van Schie ontwierp en samen met haar medestudenten Alice Janssen en Marthe Doornbos technisch en architectonisch uitwerkte, en dat op Extrema voor de eerste keer te zien zal zijn.