Festivalgangers maken kennis met de interactieve led-muur Devoyd. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e geeft Extrema Outdoor dat beetje extra 'techno'

Ga er maar aanstaan. Om de onbekommerd feestende danceliefhebber, met een biertje in de hand van podium naar podium trekkend, bij de les te krijgen -en te hóuden- met jouw verhaal over technologie, design of duurzaamheid. Maar de studenten die zaterdag tijdens Extrema Outdoor verschillende TU/e-projecten presenteren, zijn het erover eens: de educatieve lat ligt vandaag niet ál te hoog. Kort en speels iets laten zien van wat de universiteit in huis heeft: dat is tijdens 'XO14' het doel.

In de 'It's Eindhoven'-area gaat het er zaterdagmiddag zeker speels aan toe. De TU/e zorgt -temidden van tenten waar festivalgangers gratis een gehaakt hartje kunnen scoren of zich in neonkleuren kunnen laten beschilderen- voor de afwisselende technologische touch.

Optimaal zijn de omstandigheden wellicht niet. Zo doen de bedenkers van de interactieve dansvloer Experio (Industrial Design) verwoede pogingen om de tentdoeken dicht te houden, om zoveel mogelijk daglicht te weren. De tent trekt doorlopend flink wat nieuwsgierigen. Een luxeprobleem: in de kleine opstelling die vandaag op Extrema staat, zijn twee tot drie dansers op de dansvloer voor de beste beleving ideaal. In de praktijk staat de tent vaak echter mutjevol mensen die nauwelijks nog goed kunnen ervaren wat hun voetenwerk in de lichtbundels boven de houten dansvloer teweegbrengt.

Toch is ID-student Bastiaan van Hout dik tevreden. "De mensen hier zijn echt onze doelgroep, dus dit is een mooie uitbreiding van onze usertest. We krijgen veel positieve reacties."

Een paar meter verderop wordt een balletje getrapt tussen en rond de Smartgoals, die vanuit de faculteit inmiddels hun weg vonden naar de markt en daarmee onder andere naar grote clubs als PSV en Manchester United. De trainingsgoals wekken, net als de interactieve led-wall Devoyd, de nodige nieuwsgierigheid, heeft student Roy van den Heuvel gemerkt. "Veel mensen stoppen toch even om te vragen: wat is dit nou? Hoe werkt dit?"

Maar tegen vier uur, half vijf 's middags merkt hij óók dat de drank en mogelijk andere -overigens streng verboden- middelen hun 'werk' beginnen te doen en dat het dollen langzaam omslaat in baldadigheid. Een van de twee TU/e-ballen is in elk geval al gejat en een mannelijke bezoeker stelt zich dreigend op richting Van den Heuvels collega Marloes Brinkema, nadat zij hem aanspreekt op vervelend gedrag. "Als het te erg wordt, pakken we in." Toch vindt de student (lid van het studentenvoorlichtingsteam) Extrema met zijn kleine dertigduizend bezoekers een prima podium om de diverse ID-installaties te laten zien: "Een mooie promotie voor de TU/e".

Floor van Schie, vrijdagavond al geprezen voor het door haar ontworpen duurzame SummerLabb-paviljoen, vindt het "gaaf om op een evenement als dit een keer iets van Bouwkunde te kunnen laten zien. Want het is toch vaak fictief wat je maakt. Dus dat dit paviljoen hier nu staat, vind ik wel bijzonder".

Van Schie heeft gemerkt dat ze bezoekers wel vooral zélf moet aanspreken om hen iets bij te brengen over haar werk en over duurzaamheid in het algemeen, "en dan zijn veel mensen ook echt geïnteresseerd". Daarnaast hopt ze, tussen de 'duurzame' bedrijven door, regelmatig even het SummerLabb uit om zelf ook wat festivalsfeer en optredens van dj's mee te pikken.

Of ze tot in de late uurtjes in touw moet zijn voor SummerLabb, weet de Bouwkundestudente 's middags niet zeker. "Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen later op de dag misschien toch wat gek gaan doen en dat de toren daarom op een gegeven moment dichtgaat, met het oog op de veiligheid".

Rond half negen 's avonds sluit SummerLabb inderdaad de deuren. Initiatiefnemer Jan Douwe Kroeske neemt, zittend in de ronde houten HotHub, ontspannen en zichtbaar tevreden de dag door met collega's. Op al teveel 'inhoud' zit de gemiddelde festivalbezoeker op dit tijdstip waarschijnlijk toch niet meer te wachten; die gaat een paar honderd meter verderop liever uit zijn dak op de pompende beats van DJ Afrojack, gevolgd door afsluiter Fedde le Grand.

Kleine iPhone-impressie van de TU/e (en Afrojack) op Extrema Outdoor.