Orikano won de Innovatieprijs van de betonkanorace 2014.

Innovatieprijs voor opvouwbare betonkano KOers

Een werkende kano van beton die in anderhalve minuut als een origami-kunstwerk in elkaar gevouwen kan worden - dat oogst applaus. Studievereniging KOers van de mastertrack Structural Design van Bouwkunde won er zaterdag de innovatieprijs mee bij de Internationale Betonkanorace in Almelo. De vouwkano met de naam Orikano maakte indruk op de jury vanwege het gemak waarmee ze vervoerd kan worden.

In anderhalve minuut was Orikano in elkaar gevouwen, maar in februari waren de KOers-leden al begonnen met het bouwen van de onderdelen. Al sinds oktober hadden ze nagedacht na over het concept en de mogelijke transportwijze van de betonnen kano.

“Het moeilijkste was de boeg”, zegt Patrick Marinus. De voorzitter van de commissie Betonkanorace 2014 legt uit dat wanneer de boeg helemaal ingevouwen is, deze een hoek van honderdtachtig graden maakt. “Met een vloeibaar afdichtingsmiddel dat in de bouw gebruikt wordt om keldervloeren waterdicht te maken, hebben we de betonnen platen aan elkaar gekit. Na uitharden blijft dat materiaal soepel.” Een emmer van dit kostbare Flexproof kregen de kanobouwers gesponsord door twee bedrijven.

De innovatie die de meeste indruk op de jury maakte, was niet het vouwprincipe, maar de transportwijze. Marinus: “De kano moet minimaal vier meter lang zijn. Wij kunnen de onze opvouwen tot een pakket van een vierkante meter met een dikte van tweeënhalve centimeter. We hebben hem voorzichtig op een houten brancard gelegd en deze rechtop in de vrachtwagen gezet waarin ook drie andere betonnen kano’s van KOers vervoerd werden.”

Met vier kano’s deden zeventien KOers-leden, verdeeld over drie teams, mee aan de betonkanorace die dit jaar georganiseerd werd door ROC van Twente in Almelo. Er zijn drie categorieën (mannen, vrouwen en gemengd) en in elke categorie is er keuze uit de afstanden honderd, tweehonderd of vierhonderd meter. KOers zette Orikano in op de honderd meter Dames met aan boord Irene Scheperboer en Lenne van Schie (beide eerstejaars in de masterstrack Structural Design). Zodra die ‘test’ doorstaan was, dong de kano mee naar de innovatieprijs. De andere drie kano’s werden nergens eerste.

Het publiek was vooral gecharmeerd van de show die de studenten gaven na afloop van de honderd-meterrace. “Ter plekke, staand in het water, hebben we de kano opnieuw opgevouwen. Binnen dertig seconden hadden we weer een klein pakketje. Onder luid applaus hebben we dat op de kant getild.”

De beker die KOers mee kreeg, staat nu naast de andere bekers die de studievereniging bij eerdere edities van de Betonkanorace won. Volgend jaar gaan de Eindhovense studenten de titel in Rotterdam opnieuw verdedigen.