Klein protest tegen afschaffen stufi bij Tweede Kamer

Een stuk of zestig studenten en scholieren protesteerden vanmorgen in Den Haag tegen het afschaffen van de basisbeurs. Gewapend met megafoon en spandoeken liepen ze naar het Binnenhof.

De Landelijke Studenten Vakbond liep mee, maar ook jongeren van CDA en SP. Scholierencomité LAKS was erbij, net als de koepel van studenten verenigingen LKvV. Nu wachten de demonstranten tot in de Tweede Kamer een debat begint over het akkoord van regeringspartijen VVD en PvdA met oppositiepartijen D66 en GroenLinks.

Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP) was bij het protest en later kwamen ook andere oppositieleden kijken. PVV'er Harm Beertema wees er fijntjes op dat studenten massaal D66 en GroenLinks hebben gestemd. "Ze zouden zelf beter moeten opletten."

In het akkoord is afgesproken dat studenten vanaf september 2015 geen basisbeurs meer krijgen. Ze mogen wel veel langer dan nu over het afbetalen doen. Het nieuwe stelsel moet 800 miljoen euro voor hoger onderwijs en onderzoek opleveren.