facebookpagina actie leenstelsel studievoorschot

Studenten via Facebook in actie tegen leenstelsel

Zo’n achtduizend likes scoorde de Facebook-pagina ‘Geen Leenstelsel’ in een paar dagen tijd. Twee studenten, onder wie een TU/e’er, zetten de pagina op - dit onder andere ter voorbereiding op een demonstratie tegen het leenstelsel waarover de regeringspartijen vorige week een akkoord bereikten.

Een lage rente, een lange aflossingstermijn: “Prachtig hoe de overheid deze verschrikkelijke maatregel mooi kan doen voorkomen”, stelt Bouwkundestudent Ramón van Hamond. Veel studenten realiseren zich volgens hem niet “dat ze verplicht zijn hun schuld in vijfendertig jaar terug te betalen in plaats van in vijftien jaar. Daarmee betalen de studenten ook twintig jaar langer rente, wat bij een studie van vijf jaar en een uitwonende student neerkomt op een bedrag van bijna tienduizend euro aan rente”.

Wat de derdejaars student Bouwkunde naar eigen zeggen het meest ergerlijk vindt, is “dat de overheid een aantal dingen heeft geroepen die door deze maatregel volledig teniet worden gedaan”. Bijvoorbeeld dat jongeren moeten worden gestimuleerd om een studie te volgen en dat iedereen hiertoe een gelijke kans moet krijgen, “terwijl mensen die werken, vooral tweeverdieners die met hun salaris boven de norm komen, straks met de regeling in feite worden afgestraft”. Verder wijst de Bouwkundestudent onder meer op het tekort aan technisch opgeleide studenten, die door het nieuwe stelsel -vanwege de meerjarige masters- juist meer gaan betalen.

Ook de TU/e moet zich volgens Van Hamond zorgen maken om de stelselwijziging. Scholieren zullen de universiteit ook straks best nog weten te vinden, denkt hij, “maar vooral afgestudeerde hbo’ers zullen niet verder gaan studeren aan een universiteit”, verwacht hij.

In crisistijd zijn bezuinigingen onontkoombaar, beseft Van Hamond, maar volgens hem kan die besparing beter uit andere potjes worden gehaald. “Zo gaat er nog steeds veel geld naar ontwikkelingshulp en hulp voor Europese landen. Dat geld zou beter besteed kunnen worden aan het onderwijs in Nederland.”

Met de Facebookpagina hopen Van Hamond en mede-initiatiefnemer Robin van Ark, student aan het ROC, steun te vergaren van zoveel mogelijk individuen en partijen “en politici te laten inzien dat het leenstelsel een verkeerde bezuinigingsmaatregel is”. Inmiddels schaarden onder andere de Landelijke Studenten Vakbond, het CDA, de SP en DWARS, de jongerentak van GroenLinks, zich achter het initiatief. Dat laatste is volgens Van Hamond opmerkelijk, aangezien GroenLinks vorig week na lang tegensputteren juist heeft ingestemd met het leenstelsel.

Martie Verhoeven, student Technische Bedrijfskunde, secretaris van de JOVD (de jongerentak van de VVD) in Eindhoven en voorstander van het leenstelsel, heeft bedenkingen bij het initiatief. Hij zegt de verontwaardiging over de stelselwijziging best te snappen, maar in zijn ogen zijn veel studenten niet goed geïnformeerd, “uit desinteresse of door ophitsing”. Hij wijst op de site van GroenLinks waar volgens hem “gemakkelijk en helder” uiteengezet wordt wat de stelselwijziging teweegbrengt.

TU/e-genoot Van Hamond slaat de plank qua feiten hier en daar in elk geval goed mis, meent Verhoeven. “Je hoeft niet vijftien of vijfendertig jaar met schuld te sjouwen. Als je het eerder kunt afbetalen, dan moet je dat vooral doen. Jij bepaalt zelf of en hoeveel je leent, niet de overheid.”

Volgens Verhoeven is studeren, ook na deze stelselwijziging, nog steeds voor iedereen. “Dat onderwijs te allen tijde toegankelijk moet zijn, betekent niet dat het gratis moet zijn.” Bovendien, zegt hij: “Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen keuzes. Het wijzen naar anderen en roepen ‘het lukt mij niet, kijk mij eens zielig zijn’ is niet meer van deze tijd. Je investeert in jezelf en je gaat er alles aan doen om deze investering rendabel te maken. Dat ben je aan jezelf verplicht, maar ook aan al die anderen die je, via de belasting, helpen om jouw dromen waar te maken”.

Voor een versobering van het studentenleven, waarvoor de studentenfracties in de U-raad vrezen, is Verhoeven niet zo bang. “Ik wist niet dat geld garant staat voor betere, actievere, leukere studentenlevens. En als het ‘probleem’ dan geld is, dan is dit makkelijk op te lossen met een lening met de gunstigste voorwaarden die ik ooit in mijn leven heb gezien.”

Morgen, donderdag 5 juni, staat een actie gepland in Den Haag.