Het bordspel De Doofpot.

Studenten helpen ouderen uit isolement

‘Ganzenborden’ of een workshop social media. Dat zijn twee oplossingen van TU/e-studenten om de communicatie tussen sociaal geïsoleerde ouderen te verbeteren. De bachelorstudenten ontwikkelden de concepten in het kader van het vak Innovating by Design. Vorige week presenteerden ze hun eindresultaten aan opdrachtgever ZuidZorg, die twee ontwerpen in gebruik gaat nemen.

Het bordspel De Doofpot is één product dat gebruikt gaat worden. Het ganzenbordachtige spel bevat zestig vragen over onder meer familie, hobby’s en ‘vroeger’. Voorbeelden zijn: ‘Houdt u van vlees of vis?’ en ‘Met wie in uw familie kunt u het beste opschieten?’.

Het spel is bedacht door Thorsten Bell, Koen Appels, Lizette van Gameren (allen student Industrial Design), Ruth van den Elzen (Technische Bedrijfswetenschappen) en Martin Plantinga (Werktuigbouwkunde), begeleid door docent Michel Peeters van ID. Plantinga: “Veel vragen gaan over onderwerpen die je normaal gesproken niet zo snel met anderen bespreekt. Vandaar de naam.” De Doofpot wordt in eerste instantie in drie regionale activiteitencentra van ZuidZorg verspreid.

Het praktijkvak Innovating by Design maakt deel uit van de USE-leerlijn Customer Centricity binnen het Bachelor College, die wordt gegeven door de faculteiten IE&IS en ID. Voor dit vak, waarbinnen techniek wordt gecombineerd met maatschappelijke vraagstukken, namen studenten bezoekers van een Eindhovens activiteitencentrum voor sociaal geïsoleerde ouderen als uitgangspunt. Ondanks hun wekelijkse deelname aan activiteiten, zoals breien en koken, blijkt het voor veel ouderen lastig contact te maken met andere bezoekers.

Een andere groep studenten bedacht een workshop waarbij ouderen diverse sociale media leren onderscheiden. ZuidZorg gaat ook dit concept gebruiken. De workshop, in de vorm van een serious game, werd ontwikkeld door Milan Knust Graichen, Cas Ketel, Manon Junggeburth (Industrial Design), Lieuwe Stooker (Software Science) en Tom van Holten (Technische Bedrijfskunde) begeleid door ID-docent Carl Megens. In de workshop wordt ‘e-mail’ bijvoorbeeld uitgelegd aan de hand van een grote papieren envelop en brief en ‘WhatsApp’ door middel van een poster met daarop allemaal post-its. “We willen ook laten zien welk medium nuttig is als je een korte boodschap wilt versturen”, vertelt Junggeburth. Het is de bedoeling dat de studenten een aantal sessies zelf verzorgen.

Hubert Cornelis van ZuidZorg licht toe waarom juist deze twee projecten eruit sprongen: “Het bordspel voorziet op een laagdrempelige manier in de eerste contactlegging. En het zorgt ervoor dat ouderen aanknopingspunten hebben als ze elkaar een tweede keer zien”. Toegankelijkheid is ook een belangrijk pluspunt van de workshop. “Veel ouderen willen graag technologie leren, maar weten niet hoe ze moeten beginnen.”

Het viel Cornelis wel op dat de oplossingen weinig techniek bevatten. Student Plantinga verklaart: “Naast het bordspel hebben we een aantal heel technologische concepten bedacht, waaronder een app. Die hebben we aan de ouderen voorgelegd. Grappig genoeg bleef van al die concepten het meest simpele over.”

Volgens docente Lu Yuan van ID is het bijzonder dat een product dat ontwikkeld is door bachelorstudenten, in de praktijk zal worden toegepast. “Helemaal omdat het hier bachelorstudenten van verschillende richtingen betreft die nog niet alle disciplines aan boord hebben.”

Deel dit artikel