Komst Student Hotel steeds waarschijnlijker

De plannen van huisvestingsorganisatie City Living voor de vestiging van een Student Hotel aan het Stationsplein in Eindhoven lijken steeds concreter te worden, al is een mogelijke oplevering daarvan wel pas voorzien in juli 2016. Een jaar geleden was er nog sprake van dat het studentenhotel nog in 2014 de deuren zou openen.

In het Eindhovens Dagblad van dinsdag 18 maart staat een groot artikel over de komst van het Student Hotel van City Living. Momenteel heeft dit bedrijf van de Schotse ondernemer Charlie MacGregor al studentenhotels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Luik en zijn er plannen om de komende drie jaar in Nederland nog acht hotels te openen, waaronder dus één aan het Stationsplein in Eindhoven.

De vier hotels die nu al in bedrijf zijn in de Benelux zijn bij elkaar goed voor 1.655 kamers. De zeventig meter hoge woontoren van 23 etages bij het Eindhovense station gaat daar op termijn nog 390 kamers aan toevoegen. City Living richt zich daarbij vooral op studenten die relatief kort in de stad verblijven. Daarbij moet gedacht worden aan een verblijftijd van een tot twee semesters.

Naast een gemeubileerde kamer zijn er in de hotels ook veel extra faciliteiten beschikbaar, zoals een gratis fiets, een fitnessruimte, restaurant en bibliotheek. Van de hotelbezoekers is op dit moment 50 à 60 procent afkomstig uit het buitenland. In Eindhoven wil City Living zich ook vooral richten op die groep van studenten en kenniswerkers.

AM Real Estate is als projectontwikkelaar verantwoordelijk voor het van de grond trekken van het project, dat de naam Lichthoven draagt. In het ED zegt Hans Bonekamp van AM dat de bouwvergunning in mei rond zou kunnen zijn en de start van de bouw staat dan gepland voor januari 2015. De oplevering is anderhalf jaar later en in september 2016 zouden de eerste gasten erin moeten kunnen.

Overigens laat Bonekamp wel weten dat pas begonnen wordt met de bouw wanneer voor de tienduizenden vierkante meters kantoorruimte die ook deel uitmaken van de toren, huurders zijn gevonden.