Een kijkje in The Student Hotel Eindhoven

The Student Hotel Eindhoven opent komende zaterdag haar deuren voor gasten. Donderdagmiddag vond de feestelijke opening al plaats in bijzijn van wethouder Staf Depla van Eindhoven en vertegenwoordigers van de betrokken bouwbedrijven. Ook Cursor nam al een kijkje in het splinternieuwe, 24 verdiepingen hoge gebouw naast het treinstation.

The Student Hotel richt zich op de ‘veeleisende 21e-eeuwse student en designgevoelige hedendaagse reizigers’. Naar verwachting zullen vooral internationale studenten en kenniswerkers voor langere tijd hun intrek nemen in de vierhonderd kamers van de Eindhovense vestiging. Voor deze bewoners zijn zogeheten ‘semesterkamers’ beschikbaar met net iets meer voorzieningen dan de kamers voor ‘gewone’ hotelgasten. Daarnaast beschikt het hotel over trendy ingerichte gemeenschappelijke ruimtes zoals een wasserette, lounge en fitnessruimte. Ook tafeltennis en –voetbaltafels voor de nodige ontspanning ontbreken niet. Voor de studenten zijn bovendien diverse ‘class rooms’ ingericht waar samen kan worden gestudeerd.

Het moet gezegd: het hotel heeft door allerlei aparte accenten (opvallende dessins en ludieke spreuken aan de muur) een heel eigen uitstraling. Het personeel - inclusief de dames van de PR die voor de gelegenheid waren overgekomen uit het hoofdkantoor in Amsterdam -toonde zich op de openingsdag van zijn meest gastvrije kant. Dat het bezoek zonder elektronische sleutel de lift wel in kon, maar er niet meer uit, zullen we maar als een kinderziekte beschouwen. Hoewel het feit dat het trappenhuis hermetisch afgesloten bleek zonder deze sleutel toch wel zorgen baarde.

Na Rotterdam, Amsterdam (2x), Den Haag en Groningen is Eindhoven de vijfde Nederlandse stad met een Student Hotel. Ook in Delft, Utrecht en Maastricht zijn vestigingen gepland.

Studentenvakbond LSVb heeft plannen een rechtszaak tegen The Student Hotel aan te spannen vanwege de hoge prijzen en het ontbreken van huurbescherming.