Eindhoven serieuze kandidaat voor Student Hotel

De realisatie van een studentenhotel naast het Centraal Station in Eindhoven lijkt een stap dichterbij. Initiatiefnemer City Living, die in augustus van dit jaar een derde Student Hotel opent in Amsterdam, staat op het punt hiervoor een contract te tekenen met projectontwikkelaar AM Real Estate, zo meldde het Eindhovens Dagblad vandaag. Het zou gaan om 350 kamers in een toren van 22 verdiepingen.

AM Real Estate is als projectontwikkelaar verantwoordelijk voor het project Lichthoven. Lichthoven wordt een bouwcomplex waarbij tweehonderd tot vierhonderd woningen zijn gepland, naast dertigduizend vierkante meter kantoorruimte en vijfduizend tot tienduizend vierkante meter winkelruimte. Het moet op de plek van het oude postkantoor komen en is een belangrijk onderdeel in de plannen die de gemeente heeft met de verdere ontwikkeling van het stationsgebied.

De onderhandelingen van AM Real Estate met City Living, een exploitant en beheerder van studentenhotels, zouden volgens het ED in een vergevorderd stadium zijn. Het bedrijf City Living is in Amsterdam gevestigd en richt zich op het opzetten en beheren van zogeheten Student Hotels. In 2008 werd in de Belgische plaats Luik het eerste Student Hotel geopend en vorig jaar volgde Rotterdam met een accommodatie met 252 kamers. In augustus van dit jaar gaat City Living in Amsterdam ruim zevenhonderd studentenkamers aanbieden in het oude Elsviergebouw. Den Haag volgt in 2014.

Frank Uffen, marketingmanager van City Living, noemt Eindhoven een plaats waar zijn bedrijf veel interesse in heeft en dat er samen met AM Real Estate serieus gekeken wordt naar een haalbare oplossing die aansluit met het businessmodel van City Living. City Living wil de komende jaren binnen de Benelux zeker vijfduizend studentenkamers kunnen aanbieden. Uffen: “Wij richten ons op de buitenlandse student die in Nederland komt studeren en willen voor die groep een eigen community creëren. Naast de kamers bieden we daarom ook aanvullende faciliteiten aan, zoals een fitnessruimte, restaurant, bibliotheek en werkruimtes. Studenten kunnen de kamer maar voor twee semesters boeken, want we willen dat de community voortdurend in beweging is. Ook vrienden en familie van studenten kunnen in onze hotels voor korte tijd terecht.” Uffen is niet op de hoogte van het feit dat aan de TU/e de masteropleidingen minimaal twee studiejaren, dus vier semesters, in beslag nemen. “Zover hebben we ons nog niet georiënteerd, maar dat soort zaken zullen we verderop in het traject zeker meenemen.” Uffen kan op dit moment nog niet zeggen wanneer City Living met AM Real Estate een contract afsluit. Ook weet hij niet wanneer dan op z'n vroegst het Eindhovense studentenhotel geopend zou kunnen worden. Volgens het ED zou dat in 2014 het geval zijn.