De drie kanshebbers. Van links naar rechts: Kavitha Varathan, Chantal Tax en Azar Dastouri.

Drie kanshebbers Marina van Damme-beurs

De structuur van de hersenen, een nieuwe generatie vangrails en een platform voor buitenlandse partners. De onderwerpen waarmee drie vrouwelijke TU/e-alumni meedingen naar de Marina van Damme-beurs zijn dit jaar behoorlijk divers. Woensdag horen Chantal Tax, Azar Dastouri en Kavitha Varathan wie van hen de beurs ter waarde van negenduizend euro in de wacht sleept.

De Van Damme-beurs is bedoeld voor vrouwelijke TU/e-ingenieurs die werkzaam zijn in de wetenschap of het bedrijfsleven. Kandidaten moeten een plan indienen waarvoor zij de beurs willen inzetten. Dertien vrouwen dongen dit jaar mee waaruit de jury drie kandidaten selecteerde.

Kavitha Varathan, in 2012 afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde, dingt mee met het Expat Spouses Initiative. Deze non-profit organisatie is ervoor bedoeld om partners van buitenlandse werknemers te helpen bij het vinden van een baan of het opzetten van een eigen onderneming. “Steeds meer bedrijven en instellingen hebben programma’s voor internationale partners, maar deze zijn vooral gericht op het leren kennen van de Nederlandse cultuur. Niet op werk of carrière. Terwijl veel partners hoogopgeleid zijn.” Volgens Varathan, die zeven jaar geleden samen met haar man van India naar Nederland kwam, blijft er zo veel talent onbenut. De beurs wil ze gebruiken om onderzoek te doen naar de populatie van spouses in de regio. “Eindhoven is een van de meest internationale steden van Nederland maar gek genoeg zijn er nog geen data beschikbaar over partners.”

Azar Dastouri diende een plan in om de kwaliteit van vangrails te verbeteren. “Vangrails zijn bedoeld om de veiligheid van weggebruikers te garanderen, maar in de praktijk functioneren ze niet altijd optimaal. Zo vervormen ze soms niet in het geval van een botsing”, aldus Dastouri die in 2013 haar PDEng Applied Mathematics afrondde. Om het ontwerp van de rails te verbeteren wil  ze een rekenkundig model ontwikkelen waarmee onder meer de optimale vorm en verbindingen kunnen worden bepaald. In combinatie met de traditionele crash-tests moeten de berekeningen leiden tot een nieuwe generatie vangrails. Ook de Iraanse Dastouri heeft een persoonlijke motivatie. “In Iran is het aantal verkeersongelukken bovengemiddeld hoog. Daarom wil ik graag aan de verkeersveiligheid bijdragen.”

De derde genomineerde is Chantal Tax. Zij rondde in 2012 de master Medical Engineering af. Tax  hoopt een bijdrage te leveren aan het wetenschappelijke debat over de roosterstructuur van de zenuwbanen in de hersenen. “Uit onderzoek uit 2012 blijkt dat de opbouw van de hersenen veel gestructureerder is dan we dachten. De veronderstelling is dat ze een geweven structuur hebben, vergelijkbaar met het stratenpatroon van Manhattan.” Andere onderzoekers hebben dit vervolgens geprobeerd te weerleggen. Tax wil nu met behulp van diffusie-MRI aantonen dat de roosterstructuur inderdaad bestaat. “Als die roosters echt bestaan en we die in kaart kunnen brengen voor de hersenen van een gezond persoon, kunnen we afwijkingen misschien sneller herkennen.” De beurs wil Tax gebruiken voor onderzoek aan Harvard Medical School. “Een unieke kans omdat ze in Boston een van de beste MRI-scanners ter wereld hebben.”

Het is de vijfde keer dat de Marina van Damme-beurs wordt uitgereikt aan de TU/e. Het geldbedrag wordt beschikbaar gesteld door dr.ir. Marina van Damme; de eerste vrouw die promoveerde aan de Universiteit Twente en vervolgens carrière maakte in de wetenschap en industrie. Het Universiteitsfonds Eindhoven stelt daarnaast twee aanmoedigingsprijzen van duizend euro beschikbaar.