Kavitha Varathan, Azar Dastouri, Marina van Damme en Chantal Tax. Foto | Rob Stork

Niet één, maar twee winnaars Marina van Damme-beurs

Kavitha Varathan en Chantal Tax hebben vandaag aan de TU/e de Marina van Damme-beurs 2014 gekregen. Beiden ontvingen uit handen van de naamgeefster van de beurs een beeldje en een cheque van negenduizend euro om hun plannen uit te voeren. Azar Dastouri kreeg een aanmoedigingsprijs van duizend euro.

Chantal Tax, Azar Dastouri en Kavitha Varathan zijn de drie vrouwelijke TU/e-ingenieurs die waren voorgeselecteerd uit dertien inzendingen. De kandidaten pitchten hun plannen vanmiddag in De Zwarte Doos.

De juryleden vonden het plan van Varathan het beste, omdat het volgens hen voorziet in een maatschappelijke behoefte en bovendien van belang is voor de hele regio. De alumna wil een organisatie oprichten die vrouwen van expats helpt om hun professionele talenten zo goed mogelijk te ontplooien.

De achtergrond van haar plan is dat partners van expats die naar Nederland komen, er vaak niet in slagen om een carrière op te bouwen. Dat maakt niet alleen die partners ongelukkig, het kan er ook toe leiden dat de expat terugkeert naar het land van herkomst. Varathan, die in 2011 afstudeerde aan de faculteit Bouwkunde, wil dat helpen voorkomen.

Na het uitreiken van de cheque aan Varathan kondigde Van Damme onverwachts aan ook kandidate Chantal Tax een beurs toe te kennen. Zij wil in Boston onderzoek doen naar de roosterstructuur van de zenuwbanen in de hersenen. Met behulp van diffusie-MRI wil de biomedisch technologe aantonen dat deze structuur, vergelijkbaar met de structuur van textiel, inderdaad bestaat.

De naamgeefster van de beurs, die zich normaal gesproken niet inlaat met de keuze van de winnaar, gaf aan geboeid te zijn door het plan van Tax én door de persoonlijke uitnodiging die de TU/e-alumna ontving van een hoogleraar aan Harvard Medical School. “Ik zou het jammer vinden als ze daarop niet zou kunnen ingaan.” Tax gaat de beurs dan ook gebruiken voor een zes maanden durende stage aan Harvard Medical School, waar ze beschikken over zeer geavanceerde MRI-scanners.

Overigens was Van Damme het van harte eens met de jurykeuze voor Varathan. “Het zijn twee uitstekende kandidaten. Het niveau van de inzendingen is in vijf jaar tijd nog nooit zo hoog geweest.”

De derde kandidate voor de beurs, Azar Dastouri, kreeg een aanmoedigingsprijs van duizend euro van het Universiteitsfonds Eindhoven. “Ik ben ontzettend trots op mijn nominatie, dit voelt zeker niet als een troostprijs”, aldus de wiskundige, die het geld wil gebruiken om de kwaliteit van vangrails te verbeteren.

De Marina van Damme-beurs komt van Marina van Damme (1930). Tijdens haar opleiding tot en carrière als ingenieur was ze vaak de enige vrouw in een mannenwereld. Ze heeft de beurs in het leven geroepen om vrouwelijke ingenieurs een zetje in de rug te geven tijdens hun carrière. Ze stelt aan elk van de drie technische universiteiten jaarlijks zo’n beurs beschikbaar.

Het uitreiken van een tweede beurs was mogelijk doordat Marina van Damme vorig jaar al een serie van vijf nieuwe beurzen aankondigde. Het toekennen van de eerste beurs uit die serie is een jaar naar voren gehaald. Het is één keer eerder voorgekomen dat binnen een jaar twee Van Damme-beurzen uitgereikt zijn, aan de TU Delft. De reden hiervoor was echter dat de kwaliteit van de inzendingen in het voorgaande jaar onvoldoende was.