Meerderheid Kamer stemt in met leenstelsel

Geen verrassingen vandaag: een meerderheid van de Tweede Kamer is zojuist akkoord gegaan met het ‘wetsvoorstel studievoorschot’. Behalve de vier partijen van de leenstelselcoalitie stemde ook twee eenmansfracties voor afschaffing van de basisbeurs.

Met 97 stemmen voor en 53 tegen is het wetsvoorstel van onderwijsminister Jet Bussemaker aangenomen. Als ook de Eerste Kamer akkoord gaat, wordt de basisbeurs per september 2015 afgeschaft. Nieuwe bachelor- en masterstudenten kunnen vanaf dat moment meer lenen om hun opleiding te bekostigen. De aanvullende beurs blijft wel bestaan en wordt met maximaal honderd euro verhoogd. De terugbetaalregels voor de studieschuld veranderen in het nieuwe stelsel ingrijpend.

Studenten- en scholierenorganisaties zijn fel tegenstander van het nieuwe leenstelsel. Ze protesteren aanstaande vrijdag op het Malieveld tegen de plannen, maar er moet heel wat gebeuren wil het wetsvoorstel alsnog sneuvelen. Dankzij het akkoord met D66 en GroenLinks kan minister Bussemaker rekenen op een meerderheid in de Eerste Kamer: de basisbeurs blijft alleen behouden, als minstens drie senatoren van de ‘leenstelselcoalitie’ tegen de wet stemmen.

De Kamer heeft het oorspronkelijke wetsvoorstel van de minister op een aantal punten gewijzigd. Zo blijft het adviesrecht van de medezeggenschap op de begroting bestaan, gaat het minimumbedrag dat oud-studenten maandelijks moeten terugbetalen flink omlaag en krijgen jongeren al vanaf de eerste dag dat ze studeren recht op studiefinanciering.