‘Mobile stores’ moeten kantine MetaForum ontlasten

‘Mobile store’ moet kantine MetaForum ontlasten

De TU/e en cateraar Eurest hopen vanaf januari met een ‘mobile store’ de drukbezochte kantine van MetaForum te ontlasten. Vanuit een grote caravan worden producten zoals soep of broodjes verkocht.

De verre van optimale inrichting en routing van de kantine, te weinig kassa’s en zitplaatsen, de soep die vroegtijdig is uitverkocht. Mark van den Brand, hoogleraar Software Engineering and Technology, somt vloeiend op wat er in zijn ogen zoal mis is met de kantine in MetaForum. “Iedereen met een beetje verstand van horeca zou toch moeten kunnen zien dat dit gewoon niet wérkt.”

Een belletje naar Dienst Interne Zaken of cateraar Eurest waagde de vice-decaan er nog niet aan. Vooralsnog míjdt hij de kantine in ‘zijn’ gebouw als het even kan gewoon, zeker na twaalf uur ’s middags. En hij is niet de enige binnen de faculteit Wiskunde & Informatica, weet hij. Met name Gemini en Kennispoort zijn volgens hem populaire uitwijkplekken voor de middaghap. Betreurenswaardig eigenlijk, vindt hij, “want de locatie in MetaForum is op zich prima en vooral ’s zomers, als je met je lunch buiten kunt gaan zitten, bijzonder uitnodigend”.

Zo’n twaalf- tot vijftienhonderd bezoekers trekt de kantine in MetaForum gemiddeld op een dag. “Dat is héél erg veel voor zo’n relatief kleine locatie”, zegt Monique Kuyck, hoofd Operational Services van Dienst Interne Zaken. “Kantinemedewerkers kunnen de deur vanuit de keuken tussen de middag bij wijze van spreken niet eens meer open krijgen om de schappen bij te vullen.”

Een verklaring voor de toegenomen drukte, in overigens álle TU/e-kantines, zoekt Kuyck vooral in de groeiende studentenpopulatie. En die kantines zijn niet de enige campuslocaties die daaronder lijden. “Studieplekken, werkplekken, alles is krapper. We moeten als universiteit op steeds minder vierkante meters gaan wonen.”

Kuyck hoopt dat een deel van de kantineklanten straks naar Flux stroomt, als dit nieuwe gebouw en zijn kantine in januari de deuren openen. Rond dezelfde tijd heropent ook de cateringlocatie in het Laplacegebouw, momenteel gesloten wegens een verbouwing.

Dat neemt niet weg dat Dienst Interne Zaken en de cateraar volgens haar al een tijdje kijken naar andere maatregelen om de druk op de kantine in MetaForum wat weg te nemen. Voornaamste wapen in de strijd is “een soort mobile store” die Eurest en de TU/e willen inzetten rondom MetaForum; een luxe caravan van waaruit een beperkt assortiment van bijvoorbeeld soepen of broodjes wordt verkocht. Of ook externe partijen vanuit deze caravan hun eetwaren gaan aanbieden, weet Kuyck niet, “maar het loopt sowieso allemaal via onze cateraar”.

Hoe de mobile store precies wordt ingevuld en per wanneer deze op de campus gaat verschijnen, is nog niet bekend. “Het moet wel kúnnen en ook góed gebeuren”, zegt Kuyck. Vooralsnog verwachten DIZ en Eurest in januari van start te kunnen gaan met het mobiele verkooppunt.

Daarnaast worden volgens Kuyck kleine wijzigingen in het kantineassortiment overwogen, met een focus op meer kant- en-klare producten, in plaats van bijvoorbeeld de losse bruine broodjes en plakken kaas waaruit de student of medewerker zelf zijn lunch samenstelt. “Maar het heeft niet direct onze voorkeur om aan dit basisassortiment met lagere tarieven te komen”.

Een andere kantinekwestie ligt op de eerste verdieping van MetaForum, bij de tafels daar die in principe zijn bedoeld als lunchplek, maar ook veelvuldig worden gebruikt als werkplek. De werkers rucksichtslos wegsturen vindt Kuyck lastig, “want waar verwijs je ze naartoe, als de eigenlijke werkplekken óók allemaal bezet zijn?”. Gebouwbeheerder Johan Lauwers wil op korte termijn bordjes in elk geval op deze tafels gaan zetten, die aangeven dat die tafels onder lunchtijd gereserveerd zijn voor eters. Lauwers: “Als het aan mij ligt, staan ze eind deze week op de tafels.”