Voortaan naar Gemini-Zuid voor warm avondmaal

De uitgifte van warme avondmaaltijden op het TU/e-terrein is verplaatst van het Auditorium naar Gemini-Zuid. Het aantal klanten voor de warme hap ‘s avonds liep sinds de sluiting van het Hoofdgebouw, driekwart jaar geleden, drastisch terug. Huiscateraar Eurest besloot hierop uit te wijken naar een centralere locatie.

Met de sluiting van het Hoofdgebouw - dat de komende jaren wordt gerenoveerd - verviel een belangrijk knooppunt in het campusverkeer. Eerder staken veel studenten en medewerkers vanuit MetaForum via dit gebouw door richting het Auditorium, of omgekeerd. “Die loop is er nu uit”, aldus Martine de Graaff van de afdeling Facility Services. En dat merken ze in het Auditorium volgens haar goed, ook overdag: “Veel studenten gaan ergens anders lunchen”.

De avondmaalttijdservice had echter het hardst te lijden onder de terugloop. De vaste klanten kwamen volgens De Graaff nog wel en klaagden niet: “Sommigen zochten misschien ook wel juist de rust van het Auditorium op”. Maar de totale klantenkring halveerde uiteindelijk zelfs. “De avondcolleges daar zijn beperkt en mensen komen niet voor niks naar het Auditorium. Kantinemedewerkers stonden op een gegeven moment gewoon te wachten op klanten. Dan ga je je toch afvragen: heeft dit nog zin?”, aldus De Graaff.

Eurest besloot uit te wijken naar Gemini-Zuid: strategisch gelegen tussen de drukbezochte gebouwen MetaForum en Flux. “En de keuken daar kan deze extra service ook áán”, verklaart De Graaff. De proef in Gemini is vorige week gestart; de kantine is tot zeven uur ’s avonds open.

Klein nadeel volgens De Graaff is dat de hoofdingang van het gebouw ruim een uur eerder al dichtgaat, tegelijk met het sluiten van de receptie. De kantine is daarna alleen nog bereikbaar via de loopbruggen vanuit het aangrenzende MetaForum en Flux. Facility Services kaartte dit volgens De Graaff aan bij de faculteit Werktuigbouwkunde, hoofdbewoner van Gemini - maar een verruiming van de opening van de hoofdingang bleek geen optie.

De kantine in het Auditorium, vanwege de warme avondhap eerder nog geopend tot 20.00 uur, sluit nu om vier uur ’s middags.