Solar Team Eindhoven in de race voor Innovation Award

Solar Team Eindhoven is in de race voor een Accenture Innovation Award. Het TU/e-studententeam schopte het tot de eindstrijd in de categorie ‘High Tech’ en mag vrijdag in Utrecht nogmaals zijn ideeën pitchen voor de vakjury.

Accenture reikt de Innovation Awards jaarlijks uit aan de meest innovatieve Nederlandse producten, diensten en concepten, verdeeld over elf categorieën. Solar Team Eindhoven (STE) startte de strijd in vier daarvan: High Tech, Travel & Transportation, Energy & Chemicals en Sustainability. In eerstgenoemde categorie bereikte het, na selectie door de vakjury en een eerste pitch, de eindstrijd.

Het studententeam heeft in deze categorie concurrentie van stadsgenoot Medimetrics (gecontroleerde medicijnafgifte), Sound Intelligence (geavanceerde audio-analysetechnologie) en Scyfer (dat met behulp van ‘deep learning’-technologie complexe verbanden in grote hoeveelheden data analyseert en detecteert).

STE’s Tommie Perenboom is blij met de finaleplek. “De competitie is groot, maar er liggen, denk ik, wel degelijk kansen voor ons om te winnen. Sowieso hebben we als studententeam misschien wel wat goodwill, maar belangrijker nog: we pakken een groot maatschappelijk probleem aan en dat is de CO2-uitstoot. Bovendien hebben we een mobiliteitsplatform gemaakt dat energie óplevert in plaats van gebruikt.”

Pr-man Perenboom benadrukt dat zijn pitch vrijdag in Utrecht niet alleen over World Solar Challenge-winnaar Stella gaat. “Stella is niet onze enige auto; we maken verschillende R&D-prototypes, stuk voor stuk auto’s van de toekomst. Mijn verhaal vrijdag gaat over Solar Team Eindhoven als geheel.” De TU/e-student krijgt hiervoor vrijdag precies één minuut de tijd. Er gingen dan ook al de nodige oefenpraatjes aan vooraf, maar ook weer niet té veel: “Dan komt het straks niet meer uit het hart”.

Op het spel staat, behalve de symbolische Blauwe en Groene Tulpen die in Utrecht worden uitgereikt, “vijftigduizend euro aan mediawaarde”, vertelt Perenboom. Die prijs komt volgens hem neer op advies en ondersteuning op mediagebied door consultants van Accenture. “Ik kom zelf van Industrial Design en moet nog veel leren over marketing. Alle feedback is welkom.” Verder worden vrijdag de Publieksprijs -waarvoor de stemtermijn inmiddels is verstreken- en de onderscheiding voor de ‘Innovator of the Year’ uitgereikt.

Solar Team Eindhoven is vrijdag met vier mensen present in DeFabrique in Utrecht. Teammanager Tom Selten schuift die middag om kwart voor drie aan tafel bij BNR Radio; het gesprek wordt live uitgezonden.

Impressie van de Accenture Innovation Awards 2013.