Solar Team Eindhoven 2015.

“Succes Solar Team 2013 niet zien als last, maar als voordeel”

Het nieuwe Solar Team Eindhoven probeert het succes van zijn voorgangers niet als last, maar als voorbeeld en voordeel te zien. Want het is makkelijk om de eerdere prestaties als druk te ervaren, “maar die gedachten moet je overboord gooien”, vindt Liselotte Kockelkoren. Teamgenoot Melvin de Wildt: “Ze hebben wel gewonnen, maar de auto kon bijvoorbeeld nog steeds verbeterd worden. Winnen is niet het enige dat je als team kunt doen”. Volgende week presenteert ‘STE-2015’, deze maand officieel gestart, zijn visie tijdens de vakbeurs Ecomobiel.

Twintig mannen en één vrouw telt het nieuwe Solar Team Eindhoven (STE), eerder dit jaar na sollicitatiegesprekken geselecteerd door de vorige ploeg en overwegend studenten in de eindfase van hun bachelor. Het overgrote deel is nieuw binnen de zonneploeg; een enkeling pikte vorig jaar al een stukje STE mee in het kader van zijn bachelor-eindproject of het Honors Program. “Het is fijn om een paar mensen aan boord te hebben die vanuit ervaring kunnen inschatten wat hier allemaal bij komt kijken en hoeveel tijd iets bijvoorbeeld kost”, vindt De Wildt. “Maar ze moeten natuurlijk niet in de gedachtengang van het oude team blijven hangen.”

Want, zo benadrukken de twee studenten: het deze maand gestarte 'Team 2015' is een nieuw team, met een nieuwe visie en werkwijze, nieuwe opdrachten en ambities en bovenal: een nieuwe auto. De Wildt omschrijft het als “een eigen start-up”, met de oude garde als adviseurs als de huidige teamleden daarom vragen. “Verder hebben ze ons bewust niet teveel verteld. Ze gunnen ons dezelfde out-of-the-box-ervaring die zij aan de start hebben gehad.”

Waarmee het nieuwe team de lijn van de eerste ploeg zeker wél voortzet, is met de deelname aan de World Solar Challenge in Australië in oktober 2015 - opnieuw in de Cruiser-klasse waarin ook TU/e’s eerste zonnewagen Stella uitkwam. “Die race is natuurlijk sowieso heel vet en een belangrijke reden dat veel van ons in dit project zijn gestapt”, zegt technisch manager De Wildt. Of de volgende auto opnieuw een vierzits-gezinsauto wordt, staat volgens hem nog geenszins vast. “Misschien maken we wel een auto met ácht plaatsen”, zegt hij met een grijns.

De brainstormfase voor het team zit er bijna op, de ontwerpfase lonkt. De Wildt spreekt van een trechter bomvol ideeën, die langzaam smaller wordt. Op dit moment worden uiteenlopende concepten voor de auto besproken en doorgerekend. Het team wil op korte termijn knopen doorhakken over bijvoorbeeld het aantal inzittenden en de globale vorm van de zonnewagen. Kockelkoren: “Mensen leggen hun studie hier anderhalf jaar voor stil; we willen een auto gaan maken waar iedereen voor honderd procent achter staat”.

Op de vakbeurs Ecomobiel, op 7 en 8 oktober in Rotterdam, presenteert STE zijn visie, die samenvat waar het team voor staat en naartoe wil. Ook hopen de leden op de beursvloer input te vergaren van bedrijven over hoe zíj de auto van de toekomst voor zich zien.

Sowieso worden de banden met de industrie alweer volop aangehaald - en gooiden de studenten hun aanvankelijke schroom daarin al gauw overboord. Want, zo merkten ze, bedrijven zijn maar wat graag betrokken - omdat ze dat de afgelopen twee jaar ook al waren, of juist omdat ze eerder de kat uit de boom keken en, vanwege het uiteindelijke succes, voor hun gevoel een belangrijke boot gemist hebben.

Het team verwacht in februari of maart te beginnen met de productie van zijn auto, maar het publiek krijgt de wagen pas vlak voor de zomer te zien. Tot die tijd blijven schetsen en specificaties zoveel mogelijk onder de pet, vooral om de concurrentie niet op ideeën te brengen.