Auletes-dirigent uitgezwaaid door Wibi Soerjadi

Met een bijzonder afscheidsconcert heeft dirigent Jos Schroevers vrijdagavond zijn laatste taak volbracht bij Auletes. Het studentenharmonieorkest speelde samen met concertpianist Wibi Soerjadi stukken van Rachmaninoff in het Muziekgebouw in Eindhoven. Na afloop gaf Schroevers ook een afscheidsspeech.

De voorzitter van Auletes, TU/e-student Sabine Jongerius, heet de bijna volle zaal van het Muziekgebouw Eindhoven welkom bij ‘A night with Rachmaninoff’. Ze geeft er twee redenen voor dat het een bijzonder concert is: “Vanavond spelen we samen met Wibi Soerjadi en nemen we afscheid van Jos Schroevers.”

Schroevers, liefhebber van symfonische muziek, mag Auletes nog eenmaal een concert laten spelen. De keuze is gevallen op Rachmaninoff, maar begint met ‘Ouverture Si j’étais Roi’, het openingsstuk van een komische opera, die werd geschreven door de Franse Adolphe Adam.

Het topstuk van de avond is wel van de Russische componist. Voor ‘pianoconcert nummer 2’ kruipt Wibi Soerjadi achter de vleugel. Na de staande ovatie daarvoor gaat hij opnieuw zitten en speelt een weergaloze toegift die bestaat uit een medley eindigend met ‘Smooth criminal’ van zijn idool Michael Jackson.

Na de pauze is de vleugel weer in handen van Auletes en wordt hij gebruikt bij de Symfonische dansen van Rachmaninoff. Zodra Jos Schroevers zijn zweet gewist heeft, klaar is met hijgen en de bloemen door heeft gegeven, neemt hij het woord. “In 2008 werd ik gevraagd bij Auletes. Sindsdien hebben zij me in vele opzichten verrast. U zag vanavond wat zij allemaal kunnen. Wij hadden één doel: mooie muziek maken in mooie zalen.” Hij vertelt trots dat hij met het Eindhovens Studenten Muziek Gezelschap Quadrivium, waar Auletes een ondervereniging van is, aan de wieg heeft gestaan van Muziek op de Dommel, “het mooiste muziekfestival van het zuiden”.

Bij de bedankjes aan orkestleden, het thuisfront, het publiek et cetera vergeet hij Studium Generale niet. “Dankzij hun maandelijkse financiële bijdrage kon ik eten en drinken.” Hij wenst Auletes toe dat ze verder gaat zoals de afgelopen zeven jaar. “Speel met passie, ambitie en liefde voor de muziek.”

Auletes overhandigt een herinneringsboek aan de dirigent en mag dan de allerlaatste aanwijzingen van Schroevers’ baton opvolgen bij een deel uit het ‘Say goodbye-lied’ van Nimrod. Schroevers komt niet meer op donderdagavonden naar de Bunker, maar zal nog connectie houden met Eindhoven. Hij gaat in 2016 zijn debuut maken bij philharmonie zuidnederland.