Wibi Soerjadi speelt op afscheidsconcert dirigent Auletes

Jos Schroevers, dirigent van TU/e’s harmonieorkest Auletes, neemt op 18 december afscheid met een concert in Muziekgebouw Eindhoven waarbij pianist Wibi Soerjadi solist zal zijn. Op het programma staan Rachmaninovs tweede pianoconcert en een bewerking van Rachmaninovs symfonische dans. Schroevers verlaat Auletes na zeven jaar. “Het is mooi geweest.”

Om een ‘memorabel moment’ te maken van het afscheid van dirigent Jos Schroevers heeft de daarvoor in het leven geroepen JosCie (de commissie die het afscheid organiseert) gemeend òf een bijzonder koor òf een aansprekende solist uit te nodigen. Het werd het laatste. “Ondanks de uitspattingen in zijn privéleven blijft Wibi Soerjadi natuurlijk een fantastische pianist”, zegt Schroevers. “Ik heb er enorm veel zin in. Het wordt leuk voor het publiek en voor mezelf.”

Zijn besluit om te stoppen bij Auletes, het harmonieorkest van ESMG Quadrivium, noemt hij ‘rationeel een goede beslissing’. “Het is mooi geweest. Ik blijf me graag ontwikkelen. Ik voel dat ik een beetje wegdrijf van de nieuwe generatie studenten. Zij hebben meer behoefte aan wat lichtere muziek. Zelf heb ik voorkeur voor symfonische muziek, het echte klassieke werk.” Schroevers gaat zijn dirigentencarrière verder ontwikkelen in de professionele wereld. Er staan al losse projecten in zijn agenda bij het Nationaal Jeugd Orkest en philharmonie zuidnederland. Die laatste opdracht, in zomer 2016, brengt hem weer naar Eindhoven.

De studenten zullen hem ontzettend missen, vertelt Annie Moeskops van de JosCie. “Jos neemt veel initiatief. We hebben mooie projecten gedaan onder leiding van hem.” Schroevers noemt Auletes een groep mensen met een enorme organisatiekracht. “De jeugdige energie spatte er af, maar soms waren de studenten naïef en vergaten ze belangrijke afspraken.” Hij hield van de dynamiek. En van de muziek die ze samen maakten. “Auletes onderscheidt zich van een dorpsharmonie door het symfonisch repertoire. Daarin is ze uniek.” In october komen drie potentiële dirigenten auditie doen bij Auletes.

Saxofoniste Annie Moeskops is blij dat Wibi Soerjadi voor het afscheidsconcert komt, hoewel het wel meer werk kost dan ze van tevoren dacht. “Subsidie aanvragen, sponsors benaderen, er komt meer bij kijken dan muziek maken. Wibi zal trouwens niet bij al onze repetities zijn, daar hebben we een repetitiepianist voor. Twee dagen van tevoren zullen we voor het eerst met hem spelen in het Muziekgebouw. Nee, nu ben ik niet zenuwachtig, maar ik weet niet hoe het dan is.”