Meedoen met Muziek op de Dommel

In de ‘tuin van de TU/e’ werd afgelopen weekend Muziek op de Dommel gehouden. Naar schatting zo'n vijftienduizend mensen bezochten het tweedaagse evenement; op piekmomenten trokken de oevers van de Dommel ongeveer zesduizend mensen tegelijkertijd.

Een grote vuurvogel, gemaakt door Centrum voor de Kunsten Eindhoven, op een rond podium boven de Dommel trekt zaterdag de aandacht. Hij staat er voor de opening van het festival. Dat gebeurt met de uitvoering van De Vuurvogel van Stravinsky door het Philips Symfonie Orkest.

Dirigent Jules van Hessen krijgt het voor elkaar om er een "interactieve pantomime met het publiek" van te maken. Hij wijst Kennispoort aan als burcht van de nare tsaar Kastchei. Uit het publiek haalt hij de mooie prins Ivan, een nog mooiere prinses, een hele hoop prinsessen in de leeftijd tussen twee en tachtig, een lelijke man die een beetje stinkt (Kastchei), enkele prinsen en een leger van monsters. De spelers moeten wanhopig rondkijken, zoekend lopen, dansen en tot slot in slaap vallen. Een handvol is van tevoren geïnstrueerd (onder wie Doppio-lid Thijn Kolk die de rol van Ivan speelt), maar de meesten staan spontaan op van de klapstoelen, strobalen en fleecedekentjes in het gras.

Het kenmerkt de sfeer; de bezoekers zijn in een goede bui en willen deelnemen. Het weer werkt mee en het PSO speelt prachtig. Op het gras tussen het Auditorium en Vertigo is een kunst- en cultuurmarkt waar zelfgemaakte sieraden, schilderijen en glaswerk gekocht kunnen worden. Op zondag is daar ook nog een kindermuziektuin, waar kinderen bouwen in een bamboespeeltuin, muziek maken met een waterorgel of de angklung -een Indonesisch muziekinstrument- leren bespelen.

Er zijn vijf podia waar de organisatie haar gasten laat optreden. Bij het Koorpodium geeft mezzosopraan Tania Kross masterclasses. Ze luistert naar de verschillende koren en geeft tips. Kross: “Veel koren hebben een tekort aan mannen. Weten jullie waar je zingende mannen kunt vinden? In het voetbalstadion. Daar zingen ze luid. Ze hebben alleen een fout repertoire.”

’s Avonds zingt Kross zelf in het Dommelconcert The Sun of Technology. Harmonieorkest Auletes van het Eindhovens studentenmuziekgezelschap Quadrividum begeleidt haar, Adelina Hasani speelt een vioolsolo. Het publiek kruipt onder fleecedekentjes en opent meegebrachte flessen wijn. Na deze hoofdact is er een afterparty met dj Hybrid Hugo op het gras voor grand café De Zwarte Doos.

Veel picknickende gezinnen zien zondag hoe René Groothof het bekende Russische sprookje Peter en de Wolf uitbeeldt dat philharmonie zuidnederland speelt. Op de momenten dat op zondag het hoofdpodium gebruikt wordt, is er op de andere podia geen actie. Dat zou ook zinloos zijn, want het slagwerkspektakel van Circle Percussion overstemt alles. De drumbeats zijn overweldigend en het zweet van de vier mannen spat in het rond. Het publiek klapt desgevraagd enthousiast mee. Behalve één peuter. Hij doet een middagdutje op papa’s schoot.