
- Student
- 15/12/2015
Scholieren lokken met rampenfilmtrailer
Een beetje Minority Report, een snufje The Matrix, een vleugje James Bond - met die ingrediënten, die samenkomen in een spannende filmtrailer, hoopt de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica scholieren te interesseren voor de nieuwe bacheloropleiding Data Science.
Hoe interesseer je scholieren voor een nieuwe opleiding die nog niet is geaccrediteerd en waarvoor je om die reden nog niet te gretig kunt werven? Dat was de vraag waarvoor de faculteit W&I zich eerder dit jaar gesteld zag. De bachelor Data Science, een samenwerking tussen de TU/e en Tilburg University, gaat naar verwachting in september van start, maar moet begin 2016 eerst nog worden goedgekeurd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie.
“Aan de ene kant moeten we dus voorzichtig zijn, maar als die goedkeuring er komt, wil je straks natuurlijk wél met genoeg studenten kunnen starten”, zegt Sacha Claessens, communicatiemedewerker bij W&I. Ze wijst op het ondertekeningsmoment rond de Graduate School Data Science afgelopen september, waarna de faculteit volgens haar al de nodige vragen kreeg over de geplande opleidingen. “Je kunt zoiets niet groots aankondigen en vervolgens maandenlang helemaal niks laten zien.”
Claessens vond inspiratie bij Werktuigbouwkunde, meer specifiek in een promotiefilmpje voor de masteropleiding Sustainable Energy Technologie uit het voorjaar van 2014. Volgens facultair communicatiemedewerker Pascal Appel, destijds betrokken bij de totstandkoming, is de film online 3,5 keer zo vaak bekeken als de reguliere promotievideo uit de Graduate-Programreeks.
Of de gerichte focus op de aandacht - in plaats van op de inhoud - zich ook heeft vertaald naar een hogere instroom, vindt Appel “moeilijk te zeggen”, maar zijn communicatiecollega Claessens van W&I was hoe dan ook enthousiast. Ze nam contact op met Thinkfish Media, makers van het genoemde filmpje van Sustainable Energy Technologie. Die kwamen op basis van een moodboard van Claessens met een aantal scripts voor een filmtrailer - tot aan een romantische komedie aan toe.
Gekozen werd voor een spannende film, “een beetje Minority Report, een beetje Matrix, een beetje James Bond”, beschrijft Claessens de sfeer. Ze wijst op de talloze rampenfilms rond uitbraken van onder andere uiteenlopende virussen. “Van bijvoorbeeld een griepvirus kun je met behulp van data science min of meer voorspellen hoe dat gaat verlopen, onder meer door zoekopdrachten van Google-gebruikers te analyseren. Dat voorspellende van data science is wat we in deze film wilden laten terugkomen.”
Afgelopen juni werd de trailer al opgenomen, zowel op het TU/e-terrein als in een oud klooster in Etten-Leur. Hoofdrolspelers zijn deels scholieren, doordat de studenten die deze rollen aanvankelijk zouden vervullen, onverwachts te druk bleken met tentamens. Een andere hoofdrol is weggelegd voor TU/e-wiskundedocent Sorin Pop, alias 'The Mathematician'.
De filmtrailer staat sinds vrijdag online en is maandagochtend getoond tijdens de kerstborrel van de faculteit. De reacties zijn volgens Claessens overwegend enthousiast, “maar er zijn ook mensen die zeggen: ‘wat is dít nu weer?’”. Ze benadrukt dat het filmpje vooral wil inspelen op “het eerste gevoel” bij scholieren. Want de bijbehorende informatiepagina’s op het web zijn nog altijd betrekkelijk 'droog', “we willen natuurlijk ook een eerlijk beeld schetsen”.
De faculteit gaat het filmpje volgens Claessens ook gebruiken ter promotie van de eigen masters op het gebied van data science. Afgelopen september begon aan de TU/e de master Data Science in Engineering; in september 2016 start naar verwachting de Tilburgs-Eindhovense master Data Science in Entrepreneurship.
Het liefst zou ze er de landelijke tv mee halen, bekent Claessens, “maar bovenal hoop ik dat we gigantisch veel studenten gaan trekken. Op de vorige open dagen, in oktober, hadden we al zo’n honderd geïnteresseerden en ook veel bedrijven staan te springen om mee te doen. Dan weet je dat je een hit hebt”.






Discussie