Nog éven geduld voor het grote groen

Een kleine 100 nieuwe bomen, ruim 27.000 vierkante meter gazon en zo'n 3.000 vierkante meter aan beukenhaag telt het groene hart van de campus straks, als ook de tweede fase van de Groene Loper gerealiseerd is. Al moet het ‘grote groen’ zich in dit tweede gedeelte, dat deze week wordt opgeleverd, duidelijk nog nadrukkelijker gaan laten zien.

De bomen en hagen zijn aangeplant, maar het onlangs ingezaaide gras in fase twee van de Groene Loper moet nog flink zwoegen voor zijn bovengrondse bestaansrecht. Maar dat kan, zeker als het weer een beetje meezit, zomaar opeens heel hard gaan, stelt één van de mannen die woensdag tussen Gemini en Ceres aan het werk zijn.

Even verderop zijn twee collega’s bezig met het zogeheten tuien van de bomen; de inlandse eiken, die ook ondergronds zijn verankerd, worden met behulp van staalkabels vastgezet in de grond. Deze kabels zijn bedoeld als extra steuntje voor de eerste jaren, tot de bomen diep genoeg geworteld zijn.

Ook Boudewijn Elmans, die het project vanuit Dienst Huisvesting van de TU/e onder zijn hoede heeft, stelt dat de tweede fase van de Groene Loper na de zomervakantie heus écht groen zal zijn. Wel blijft de afzetting rond het grote grasveld tussen Flux, Gemini en TNO iets langer staan dan gepland om het gras de kans te geven “maximaal te groeien”. De wens was om dit veld tijdens de aankomende Intro voor nieuwe studenten -half augustus- al te gebruiken voor activiteiten, maar deze worden nu verplaatst naar de westkant van de campus, langs de Dommel.

Deze week worden bovenal nog puntjes op de spreekwoordelijke i gezet; donderdag wordt de klus door de uitvoerder opgeleverd. Belangrijkste onderdelen van het project waren volgens Elmans het realiseren van de entree voor Flux en de aanleg van de brede voetgangersstrook, voor Gemini langs, richting dit nieuwe gebouw.

Ook het definitief afsluiten van De Wielen, aan de zuidkant van MetaForum, was een ingrijpend onderdeel van fase twee. Ter compensatie hiervan werd aan de zuidkant van Helix een nieuwe weg gerealiseerd.

Elmans zegt bovenal positieve geluiden te horen over de Groene Loper. Werd er bij de aanleg van de eerste fase nog flink gemopperd, vooral door fietsers en automobilisten die andere routes en parkeerplaatsen moesten vinden - gedurende fase twee wisten mensen volgens de projectleider hun weg goed te vinden.

Onder meer de invoering van het parkeerverwijssysteem en het realiseren van nieuwe parkeerplaatsen en fietsenstallingen op de campus hebben daar volgens hem aan bijgedragen. Deze week werden ook de twee nieuwe oversteken voor voetgangers en fietsers over de Groene Loper opengesteld. Eén oversteek ligt tussen MetaForum en Ceres, de tweede bij Flux voor de deur.

De impact van fase twee is in de ogen van Elmans groter dan de eerste fase, “vooral omdat we hiermee nóg meer verkeer uit het middengebied weten te weren. Het is nog meer een echt verblijfsgebied geworden”.

De Groene Loper is ontworpen door het Bossche bureau MTD Landschapsarchitecten. De aanleg van fase 1, van het Limbopad tot het gebouw Ceres, startte in mei 2012. De ‘uitrol’ van het tweede deel van de Groene Loper, tussen Ceres en het nieuwe gebouw Flux, begon afgelopen januari.