Staatssecretaris bij opening academisch jaar TU/e

Staatssecretaris opent academisch jaar en Flux

Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs is één van de sprekers tijdens de opening van het academisch jaar 2015-2016 aan de TU/e, op maandag 31 augustus. Dekker verricht aansluitend ook de officiële opening van Flux, het nieuwe onderkomen van de faculteiten Electrical Engineering en Technische Natuurkunde.

‘TU/excellentie’ is het thema van de opening van het academisch jaar. De plechtigheid is bedoeld voor alle studenten en medewerkers van de TU/e.

De openingsceremonie start op 31 augustus om vier uur ’s middags in de hal van het Auditorium. Rector magnificus Frank Baaijens opent het evenement; daarna zijn er lezingen van staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en van René Janssen, universiteitshoogleraar en dit jaar winnaar van de Spinozapremie. Ook vindt de uitreiking van de Onderwijsprijzen plaats, een beloning voor de beste bachelor- en masterdocent van de TU/e.

Tijdens de ceremonie wordt een korte film getoond over Flux, over onder meer de diverse samenwerkingen tussen de faculteiten Electrical Engineering en Technische Natuurkunde, over de labs en het duurzame karakter van het gebouw. Bezoekers worden daarop uitgenodigd het nieuwe gebouw te komen bekijken, waarna het gezelschap -met de hoogleraren in cortège- over de Groene Loper van het Auditorium naar Flux loopt.

Hier verricht staatssecretaris Dekker rond half zes de openingshandeling voor het gebouw, samen met TU/e-collegelid Jo van Ham en Véronique Marks, hoofd van Dienst Huisvesting. Aansluitend is de receptie en zijn er rondleidingen door de labs van de twee faculteiten in het gebouw. Daarna wordt er tot middernacht gefeest op de Groene Loper, bij Flux voor de deur, met muziek van de Crazy Piano’s en de Nederlands-Poolse rapper Mr. Polska.

Jeanette Schoumacher, die de opening van het academisch jaar mede organiseert, verwacht meer bezoekers dan voorgaande jaren. Onder andere de komst van Sander Dekker en de koppeling van het evenement aan de opening van Flux maken het volgens haar voor veel mensen extra interessant. Wie de ceremonie niet lijfelijk kan bijwonen, kan straks meekijken via een livestream.

Kijk hier voor een foto-impressie van de opening academisch jaar 2014-2015.