Foto | Bart van Overbeeke

TU/e bereikt halvering gasverbruik met Flux

Met de ingebruikname van Flux, dat maandag 31 augustus officieel wordt geopend door Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) bereikt de TU/e een halvering van het gasverbruik ten opzichte van 2002. Het nieuwe onderkomen van de faculteiten Electrical Engineering en Technische Natuurkunde is bijzonder energiezuinig en wordt volledig duurzaam verwarmd, zonder gasverbruik, door gebruik van warmte-koude-opslag (WKO).

Dankzij alle voorzieningen behoort Flux met een Energielabel A++ tot de zuinigste zogeheten utiliteitsgebouwen van Nederland. Verder heeft Flux een bijzonder goede Energieprestatiecoëfficiënt (EPC). Het gebouw haalt een score van 0,6, terwijl het wettelijke maximum 1,3 is.

Het gebouw heeft als derde TU/e-gebouw geen gasaansluiting, en dus geen gasverbruik en CO2-uitstoot. De benodigde warmte verkrijgen deze gebouwen uit het campusbrede WKO-systeem, een van de grootste van Europa. Dit systeem slaat warmte en koude apart op in de ondergrond, en haalt die er weer uit wanneer gebouwen verwarmd of gekoeld moeten worden. Dat bespaart veel energie. Het gebouw wordt verwarmd en gekoeld door middel van betonkernactivering. Hierbij wordt eerst de betonmassa geleidelijk verwarmd of gekoeld, die vervolgens de omgeving op temperatuur brengt. Dat is gunstig voor het energieverbruik, en het zorgt voor een stabiele binnentemperatuur. De gevels van Flux hebben verder een zeer hoge isolatiewaarde, op het dak van de laagbouw ligt een groendak, en op het dak van de hoogbouw komt binnenkort 300 vierkante meter aan zonnepanelen.

Met de ingebruikname van Flux zet de TU/e een flinke stap in het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Het gasverbruik is nu sinds 2002 gehalveerd, en zal nog eens halveren met de net begonnen renovatie van het Hoofdgebouw en de aansluitende renovatie van gebouw Gemini. Ook is de universiteit qua gas en elektra nu klimaatneutraal. De TU/e gebruikt alleen groene stroom en compenseert de CO2-uitstoot van gasverbruik door onder andere bosaanplant.

Bron: Persteam TU/e