
- Onderzoek
- 16/07/2015
Welke uitdagingen liggen er in de maatschappij, meer specifiek de regio Eindhoven, en op welke manier kan de TU/e helpen deze te tackelen? Dat zijn de vragen die in eerste instantie beantwoord moeten worden.
Clément Goossens, vanuit de TU/e verantwoordelijk voor de relaties tussen de universiteit en overheden, wijst op het instellen van de drie strategic area’s -Energy, Health en Smart Mobility- aan de TU/e een paar jaar geleden en het hierop clusteren van het universitaire onderzoek. “We zijn toen ook gaan kijken: op welke manier kunnen we hiermee een bijdrage leveren aan de maatschappij, en aan welke concrete producten en toepassingen?”
Hij vervolgt: "We hebben als universiteit drie hoofdtaken, bij wet vastgelegd: onderwijs, onderzoek en valorisatie - het naar de maatschappij brengen van je kennis. We kunnen op papier van alles tot in detail uitdenken, maar om je plannen tot een goed einde te brengen, heb je de omgeving en de burger nodig. Waar wij op hopen met deze samenwerking, is dat de stad ons gaat helpen met het beschikbaar stellen van ruimtes, wijken en wegen waar we onze technologie kunnen uittesten. De stad wordt dan een verlenging van onze TU/e-laboratoria, ons living lab."
Eerder dit jaar is de TU/e volgens hem daarom om de tafel gaan zitten met de gemeente, om haar eigen ambities en uitdagingen naast die van de stad te leggen. De gedachte aan een overeenkomst was er volgens Goossens al vrij vroeg, “maar we willen niet alleen één of ander vaag convenant - we willen straks ook vléés op de botten”.
De samenwerking moet dan ook leiden tot concrete programma’s, projecten en proeftuinen in de stad, in eerste instantie met name op de gebieden mobiliteit, energie, gezondheid, educatie en de openbare ruimte. Een stuurgroep moet na de zomer “gericht en praktisch” gaan bepalen welke maatschappelijke uitdagingen de TU/e en de gemeente als eerste te lijf willen gaan.
Hierin zitten in elk geval vertegenwoordigers van beide partijen, maar Goossens sluit niet uit dat ook burgers een rol gaan spelen in het proces. “Als je bijvoorbeeld een hele wijk gaat inrichten met technologie rond energie of mobiliteit, dan moet je de burger daarin een stem geven”, vindt hij.
Overigens zijn er volgens Goossens al “aardige voorbeelden” van de strategische samenwerking die de gemeente en TU/e nastreven. Hij wijst onder meer op het project met slimme verlichting op Stratumseind en op de experimenten rond slimme mobiliteit die regelmatig plaatsvinden op de N270 tussen Nuenen en Eindhoven.
Het convenant wordt donderdagmiddag in het Eindhovens stadhuis ondertekend door Jan Mengelers, collegevoorzitter van de TU/e, en Mary-Ann Schreurs, die als wethouder onder andere innovatie en de openbare ruimte in haar portefeuille heeft.
Discussie