Het 'palletpodium' op Extrema Outdoor. Foto | Bart van Eijden

TU/e owns the stage op jubileumeditie Extrema Outdoor

Studenten van de TU/e-faculteit Bouwkunde drukten voor het tweede achtereenvolgende jaar hun stempel op het dance-event Extrema Outdoor (XO) met een groot zelfontworpen bouwwerk, dit jaar een podium van zeshonderd pallets. '20 years of love' was het thema van de twintigste editie van het grootse evenement, zaterdag 11 juli op Aquabest.

Mattia Inselvini, Joren van Jaarsveld, Habib Kaya en Frank Pruijsten zijn de vier masterstudenten die de uitdaging van de XO-organisatie aangingen om een duurzaam podium voor het evenement te ontwerpen en bouwen. Het materiaal waarmee ze zich moesten zien te redden: pallets. Honderden pallets.

Al heeft het bouwwerk nog het meest weg van een halfrond kaartenhuis, instortingsgevaar is er volgens Pruijsten niet: "Ik denk dat er een olifant overheen zou kunnen lopen", stelde de masterstudent een paar dagen voor het evenement, tijdens de opbouwen van het TU/e-podium aan de waterplas.

Het podium bleek zaterdag aan de rand van het festivalterrein de solide blikvanger van area Ensuite - een samenwerking van Extrema Outdoor met het Eindhovense feestcollectief La Fête 040. Onder anderen Danny Howells en Guy J. stapten hier achter de draaitafels om een fikse portie progressive-, deep- en technohouse over de in totaal 25.000 festivalgangers uit te storten.

De vier podiumontwerpers van de TU/e waren zaterdagavond, toen Cursor hun bouwwerk kwam bekijken, overigens in geen velden of wegen te bekennen. Waarschijnlijk welverdiend zelf aan het feestvieren na een week zwoegen aan de waterkant...