Het podium voor Extrema Outdoor, ontworpen door TU/e-studenten.

TU/e-studenten bouwen podium voor Extrema Outdoor

Vier Bouwkundestudenten van de TU/e hebben een podium ontworpen voor Extrema Outdoor. Het podium wordt gebouwd met zeshonderd pallets, maar zonder staalconstructies. Extrema Outdoor is op zaterdag 11 juli op Aquabest in Best.

Aanvankelijk gingen zestien masterstudenten begin dit jaar vrijelijk aan de slag met het ontwerpen van een hoofdpodium voor Extrema Outdoor (kortweg XO). Een heel leerzaam proces, stelt Tom Veeger van de faculteit Bouwkunde, één van de begeleidend docenten. Maar realisatie van één van die ontwerpen bleek -met het oog op onder andere de korte termijn en al lopende gesprekken met andere partijen- niet aan de orde.

Extrema wilde volgens Veeger echter wel graag íets met de kijk, kennis en kunde van de TU/e-studenten doen. De organisatie was eerder gecharmeerd geraakt van een podium gebruikt tijdens het Sziget-festival in Boedapest, "een soort Stonehenge-achtige arena", weet Veeger.

De studenten werd gevraagd zich hierdoor te laten inspireren bij het ontwerpen van een nieuw podium; ze kregen pallets tot hun beschikking om mee te werken. Vier masterstudenten -Mattia Inselvini, Joren van Jaarsveld, Habib Kaya en Frank Pruijsten- gingen met de uitdaging aan de slag. Een flínke uitdaging ook, stelt Inselvini. “Op andere festivals wordt altijd met steigers en staalconstructies gewerkt om een podium te bouwen. Wij moeten het alleen met pallets doen.”

Verschillende ontwerpen passeerden de revue; in het uiteindelijke podium komen de diverse ideeën van de studenten volgens Veeger samen. De dj-booth wordt verwerkt in het midden van de halve cirkel, waarin verder ruimte is voor zo'n duizend festivalgangers. Student Habib Kaya: “We wilden van het podium meer een ruimte maken, vanuit een architectonische benadering. Dat was het startpunt”. De halve cirkel heeft een diameter van twintig meter en is ruim vijf meter hoog.

Al heeft het ontwerp wel wat weg van een kaartenhuis; van instortingsgevaar mag geen sprake zijn. Onder andere de halfronde vorm moet voor een stabiel geheel zorgen; verder worden de pallets op de punten waar ze samenkomen, met houten verbindingen aan elkaar vastgemaakt, vertelt docent Veeger.

De studenten beginnen zes dagen voor het festival met de opbouw van het podium. De zes TU/e’ers bouwen hun ontwerp eigenhandig op, hier en daar met wat hulp van een heftruckchauffeur. “We hebben er heel veel zin in. Het is een verfrissende opdracht. Je ziet eens een andere wereld dan de reguliere architectuur”, vindt student Frank Pruijsten.

Het TU/e-podium krijgt op 11 juli een plek bij 'La Fête 040 presents Ensuite', één van de areas van XO. Hier kunnen bezoekers straks vooral gaan genieten van progressieve, deep- en tech-house.

Vorig jaar ontwierpen Bouwkundestudenten al het duurzame festivalpaviljoen voor SummerLabb, dat zijn première beleefde tijdens hetzelfde dance-event. Projectmanager Sandra van Beers van Extrema Outdoor is blij met de inbreng van de aankomend ingenieurs, ook voor dit jaar. “Het ontwerp is prachtig en we kunnen niet wachten om de constructie in het echt te zien.”