Babywindtunnel in bedrijf. Foto | Bart van Overbeeke

Babywindtunnel toont luchtstroming om Big Ben

Bezoekers van de open dag krijgen vrijdag in Vertigo een primeur te zien van de Urban Physics Group. Een model van een windtunnel wordt daar ingezet om te tonen welk wind- en ventilatieonderzoek aan de TU/e gedaan wordt. Windprofessor Bert Blocken wil het apparaat ook inzetten bij colleges.

Het nieuwe apparaat met de liefkozende naam ‘babywindtunnel’ wordt in de Trappenzaal van Vertigo gedemonstreerd door promovendi uit de windonderzoekgroep van Bert Blocken. Het is een verrijdbaar model dat ontworpen is op verzoek van het Communicatie Expertise Centrum, om energieonderzoek te visualiseren. Het is gemaakt in het Equipment & Prototype Center. CEC, Strategic Area Energy en de Faculteit Bouwkunde hebben de kosten gedeeld. Het is de bedoeling dat het de komende vijf jaar gebruikt wordt op alle open dagen, de TU/experiences en bij colleges. Omdat het een wetenschappelijk verantwoord model moet zijn, én transparant, zijn de kosten niet gering.

Vanochtend demonstreert promovenda Wendy Janssen de windtunnel. Ze legt de leerlingen en ouders uit hoe het werkt. “Een turbine blaast lucht door de onderste helft. Die lucht komt vervolgens door hoekvinnen in het volgende compartiment en wordt naar een honingraat geleid. Die maakt van de wervelende luchtstroom een laminaire stroming die mooi recht langs de maquettes stroomt.” Hoe het gebouw, of voertuig of stapeltje blokken, de luchtstroom verandert is zichtbaar door rook die van een aangestoken lont komt.

Tino Rood uit Obdam in Noord-Holland is met een vriend naar de open dag gekomen. Hij zit in 5 vwo en is geïnteresseerd in een technische studie. Vandaag gaat hij bij de TU/e kijken naar Automotive, Werktuigbouwkunde en Bouwkunde. “Vorig jaar was ik in Delft, maar daar is het wel erg groot en uitgestrekt.” Tino is niet erg onder de indruk van de windtunnel. “Dat kleine rookdingetje is niet zo realistisch. Daar kan beter meer rook zijn, er is ook altijd veel wind.”

Bert Blocken, die langsloopt voor hij de collegezaal in moet, snapt die kritiek wel. “De babywindtunnel is nog maar net klaar. We zoeken nog naar een goede rookgenerator. Het is niet te koop zoals wij het willen. Wat in de disco gebruikt wordt is bijvoorbeeld veel te volumineus. En met laser kunnen we ook niet werken, dan zouden alle mensen die willen kijken een beschermbril op moeten. In het bouwfysicalab gaan we nu een rookgenerator ontwerpen. Hopelijk is die klaar voor 29 maart, dan gaan we de windtunnel demonstreren in het Evoluon bij het evenement ‘Hot-or- Not: The Next Generation’.”

Wendy Janssen vertelt de bezoekers nog dat er een grote windtunnel gebouwd gaat worden op de plek waar nu een parkeerterrein wordt aangelegd. Die werkt volgens hetzelfde principe, maar komt niet rechtop als dit model. “Hij wordt als het ware platgelegd, in een horizontale lus. Dat gebeurt mogelijk nog dit jaar, dus interessant voor toekomstige studenten.”