TU/e-alumnus Henk Arntz bij de door hem ontwikkelde sneeuwschuiver van Snocom.

TU/e-alumnus wint ASML Young Talent Award

Henk Arntz, die in mei 2013 afstudeerde bij de faculteit Werktuigbouwkunde, heeft de ASML Young Talent Award gewonnen. Arntz werkt met zijn bedrijf SNOCOM al bijna drie jaar aan een machine die het sneeuwruimen op vliegvelden veel sneller en met minder mankracht mogelijk moet maken. Na de zomervakantie wil hij bij VDL in Hapert starten met de productie van de ‘Snowcuber’.

Maandag ontving Arntz 2.500 euro, het bedrag dat verbonden is aan de ASML Young Talent Award. “Een mooi bedrag en een grote eer om die prijs te winnen”, aldus de alumnus.

In 2012, nog tijdens zijn masterstudie, ontving Arntz van STW al een Valorisation Grant van 25.000 euro voor een haalbaarheidsonderzoek. Het Mainport Innovation Fund, waar onder meer Schiphol,  KLM, de TU Delft en de Rabobank inzitten, voorzagen zijn bedrijf SNOCOM ook van een financiële injectie.

Met het tweede prototype van zijn machine, dat voor een tractor wordt geplaatst, trok hij in 2013 richting Finland. Boven de Poolcirkel zou het getest worden, maar er was daar die winter geen sneeuw te bekennen. “In twee maanden tijd brandden we er al ons geld doorheen, zonder dat we iets konden testen.” Hij liet zich echter niet ontmoedigen en vroeg Schiphol om extra middelen, die via het Mainport Innovation Fund beschikbaar werden gesteld.

Vorig jaar ging hij met het derde prototype -naar eigen zeggen een verbeterd concept- naar een vliegveldje in Zwitserland, dat alleen in de zomer enkele maanden in gebruik is. Het Zwitserse leger stelde hem een hangar ter beschikking en drie maanden lang konden Arntz en zijn team zich uitleven op allerlei soorten sneeuw. “Dit apparaat moet alle soorten sneeuw aankunnen. Zowel koude als warme sneeuw. Bij dat laatste moet je denken aan die smerige natte drab.”

In eerste instantie richtte Arntz zich op het schoonmaken van landingsbanen, maar op aanraden van Schiphol verlegde hij zijn focus naar de platformen waar de vliegtuigen staan. “Daar zit de bottleneck. Bij sneeuwval moeten nu enkele van die platformen opgeofferd worden om daar de sneeuw op te schuiven, die dan later moet worden geladen en afgevoerd. Onze machine doet dat allemaal in een keer; ploegen, borstelen, laden en de sneeuw comprimeren. Daardoor kunnen alle platformen in gebruik blijven en kan hetzelfde werk door veel minder mensen veel sneller worden uitgevoerd.”

Binnenkort gaat Arntz het derde prototype finetunen aan de hand van de Zwitserse testgegevens. “Na de zomervakantie willen we het uiteindelijke apparaat, de ‘Snowcuber’, gaan produceren bij VDL in Hapert. Dit jaar hopen we dan al enkele machines te kunnen bouwen.”

Inmiddels heeft Arntz al vele luchthavens bezocht om zijn machine te presenteren: Heathrow, Charles de Gaulle, München, JFK in New York. “Overal is men zeer geïnteresseerd en op Schiphol hopen we snel de eerste machine te kunnen inzetten. In 2020 moet er een productielijn voor zijn opgezet, die jaarlijks vele honderden machine kan afleveren. We willen echt een wereldspeler worden. De voorsprong daarvoor hebben we.”

Op dit moment is zijn bedrijf, waar zo’n negen personen bij betrokken zijn, nog gevestigd in Gemini en ontvangen ze steun van Eindhoven Airport en Luchtmachtbasis Eindhoven, die ook een hangar ter beschikking hebben gesteld. “We zitten hier prima en voor studenten hebben we leuke afstudeeropdrachten. Gisteren sloot nog iemand zijn bachelor af op het onderzoek naar een onderdeel van de Snowcubber. Pas als we echt gaan groeien, kijken we of we een eigen pand nodig hebben.”

Deel dit artikel