Team FAST wint Open Mind-subsidie

Halve ton voor TU/e-auto op mierenzuur

Team FAST heeft donderdag tijdens het jaarcongres van technologiestichting STW een Open Mind-subsidie ter waarde van 50.000 euro gewonnen. Daarmee toont STW haar vertrouwen in het onderzoeksidee van de achttien TU/e-studenten die een auto willen bouwen die op mierenzuur rijdt.

Teamlid Max Aerts vertelt enthousiast hoe de dag voor team FAST verlopen is. “Wij hebben, net als 134 anderen, een aanvraag voor de subsidie ingediend. We vonden het al bijzonder dat we bij de vijftien teams hoorden die uitgenodigd werden op het congres te pitchen voor een jury. De subsidie is namelijk bedoeld voor onderzoekers die op een loonlijst staan van een universiteit. Wij zijn het enige studententeam dat meedeed. We gingen eigenlijk om te netwerken, en hadden niet verwacht te winnen.”

“In de ochtend moesten we na een pitch van maar een halve minuut een aantal vragen van de jury beantwoorden”, vervolgt hij. Dat hadden ze al vaker gedaan, in juni won team FAST bijvoorbeeld al de duurzaamheidsprijs bij de Brains Award, na een soortgelijke ondervraging. “De jury wilde nu weten waarom de industrie zou moeten overschakelen naar mierenzuur terwijl de ontwikkeling naar waterstofgas net is ingezet. Wij antwoorden dat mierenzuur een beter alternatief is, omdat de infrastructuur voor deze vloeistof er al ligt en omdat het echt praktischer is dan gas.” Mierenzuur is te maken van waterstof en koolstofdioxide. Een groot voordeel is dat het niet kan exploderen en gemakkelijk te vervoeren is.

Na de lunch mocht team FAST hun  idee bespreken met congresgangers. “Dat leverde heel wisselende reacties”, zegt Aerts. “De kritiek is fijn, dat helpt ons het verhaal sterker te maken.”

Met de 50.000 euro gaat team FAST een volledige personenauto bouwen. De bedoeling is dat die dit academisch jaar nog af komt. “Nu zijn we bezig in het Multimedia Paviljoen om een auto van één meter te bouwen. Die hebben we in december waarschijnlijk aan het rijden. Als die af is, gaan we verder in Gemini. We mogen de brug en werkplaats van Werktuigbouwkunde gebruiken. Het geld gaan we gebruiken voor materialen.”

Open Mind is door STW in het leven geroepen als laagdrempelige subsidie voor gewaagd onderzoek. De subsidie daagt wetenschappers (en niet speciaal studenten) uit om out of the box te denken en origineel onderzoek met maatschappelijke impact voor te stellen. Het onderzoek dat winnaars met de subsidie kunnen opstarten moet volgens STW binnen een jaar zijn afgerond.

Hoogleraar scheidingstechnologie Maaike Kroon leidde de jury. De twee andere Open Mind-subsidies gaan naar een plan om een mal te ontwikkelen waarmee veiligere woningen voor sloppenwijken te fabriceren zijn en naar 3D-printtechnologie voor het behandelen van een open ruggetje bij foetussen. Deze teams zijn van TU Delft en Leiden University Medical Center.