Studenten laten twintig boodschappen achter bij Brains Award

Textiel waarmee je de lucht kan zuiveren en kleding met prachtig smokwerk: dat zijn twee van de zes projecten die gisteren een Brains Award ontvingen. In het muziekgebouw vond de finale van de ideeënwedstrijd plaats, die bestond uit pitches van de geselecteerde top 20. Het publiek werd aan het denken gezet door de enthousiaste presentaties.

Studenten willen dat er minder ongelukken worden veroorzaakt doordat automobilisten hun knipperlicht niet gebruiken. Ze willen dat meer gedaan wordt met plastic afval en dat mensen minder eten verspillen. Een -sinds zeven jaar- blinde student mist vooral gezichtsuitdrukkingen van zijn gesprekspartners en wil met software visuele prikkels omzetten in een trilsteen die hij in zijn hand kan nemen.

De twintig ideeën die de studenten van Design Academy Eindhoven, SintLucas, Fontys en de TU/e in elk twee minuten presenteerden, variëren enorm. Het doel van de ideeënwedstrijd is om studenten een ondernemende houding te laten ontwikkelen, zegt Monique Greve namens de organisatie. Lang niet alle ideeën waren vergezeld van een prototype, maar de meeste winnaars hadden wel tastbare producten bij zich.

Het thema van de negende editie is ‘Leave your mark’. Sporen nalaten kan in één of enkele van de volgende categorieën: caring, creative, social, green en healty. Gastheer Rudy van Beurden prijst de deelnemers en maakt tussendoor het publiek actief door prikkelende vragen te stellen.

Een team van SintLucas naaide een multifunctionele tas, zowel als schouder- en als rugtas te dragen, van banners. Het wint daarmee de Innovatieprijs mbo. Er zijn drie innovatieprijzen van 3000 euro: de hbo-variant is voor de DAE-student Alissa Rees die een ‘infuuspaal zonder paal’ bedacht, de iv-walk, en de Innovatieprijs wo is voor TU/e-student Industrial Design Joca van der Horst. Hij ontwierp ‘Onda’.

Met Onda moet het mogelijk worden binnenshuis lucht te zuiveren met nanodeeltjes. Niet met een lelijk en lawaaiig apparaat, maar met een schilderij van textiel dat net zo mooi is als –onzichtbare- schone lucht zelf. De coating die bachelorstudent Joca gebruikt op die stof werkt nu nog met uv-straling, maar met het gewonnen geldbedrag wil hij de techniek bruikbaar maken voor zichtbaar licht. “De puzzelstukjes zijn er al, met de prijs kan ik de puzzel in elkaar zetten.”

Een ander Industrial Design-project, Smock-it, valt in de smaak bij het publiek. Zij vindt de nieuwe techniek om kleding te verfraaien met smockwerk een goed plan en gunt het studententeam 3000 euro om dit door te ontwikkelen. ID-student Jessie Lauret krijgt de publieksprijs uit handen van wethouder Mary-Ann Schreurs. “Waanzinnig materiaal”, zo bestempelt zij de stof van de meegebrachte jassen.

Het idee dat er volgens de jury “meteen bovenuit sprong” is de eerder genoemde infuuspaal die geen paal heeft. Het is een mooie rug-borst-zak waarin aan de buikkant medische apparatuur zit en op de rug de vloeistof. Via een slangetje over de schouder komt die vloeistof in de infuusnaald. De bedenkster, inmiddels afgestudeerd aan DAE, weet uit eigen ervaring hoe belastend het is om met een infuus aan een paal rond te scharrelen in een ziekenhuis. Met de iv-walk wordt de patiënt mobieler en zelfverzekerder. Het levert haar behalve de Innovatieprijs hbo ook de ‘overall prijs’ op, een extra 2000 euro. “Ik hoop dat ik met mijn idee mensen kan helpen.”