Programma TU/e met industrie levert 278 onderzoeksplaatsen op

De TU/e tekent momenteel de laatste contracten met industriële partners voor de tweede ronde van het Impulsprogramma. In dit TU/e-initiatief, dat begon in 2013, doet de universiteit nieuw onderzoek met bedrijven, waarbij ze samen promotieplaatsen financieren. Opgeteld leveren de twee Impulsprogramma’s 278 onderzoeksplaatsen op, waarvan er circa 200 niet ontstaan zouden zijn zonder dit initiatief.

De universiteit startte onder de noemer Impuls nieuw wetenschappelijk onderzoek met ruim dertig bedrijven, waarbij in elk project de bedrijven de onderzoeksplaatsen samen financieren met de TU/e. Dat levert in totaal 278 nieuwe promotieplaatsen op; 125 in Impuls 1 en nu 153 in Impuls 2. De partners, voornamelijk bedrijven, investeren hierin samen circa 50 miljoen euro, waarvan 39 miljoen euro in cash en de rest in natura. De TU/e investeert ook circa 50 miljoen, waarvan 26,5 miljoen in cash.

De samenwerking is gericht op lange-termijnonderzoeksprogramma’s, vooral in de focusgebieden van de TU/e, zoals gezondheidstechnologie, duurzame energie, mobiliteit, hightech systemen, materialen en data science. Binnen deze gebieden werken TU/e-onderzoekers multidisciplinair, wat van groot belang is voor het oplossen van industriële vraagstukken. Een van de betrokken bedrijven is Philips, waarmee de universiteit zeventig promotieplaatsen creëerde binnen Impuls. Enkele andere grote partners zijn ASML, Océ en AkzoNobel.

“Het is echt een schot in de roos gebleken”, zegt TU/e-voorzitter Jan Mengelers. “Zonder de Impulsprogramma’s waren zo’n tweehonderd van deze onderzoeksplaatsen er niet geweest, dus dat is winst voor Nederland als kennisland. Ik ben ervan overtuigd dat we hiermee een geweldige impuls hebben gegeven aan de wetenschap, de economie en aan het oplossen van maatschappelijke problemen.”

De TU/e begon in 2013 met het Impulsprogramma in reactie op het feit dat de overheid de aardgasbaten weghaalde uit de onderzoeksfinanciering. Daardoor liepen de inkomsten van de TU/e met twintig tot dertig miljoen euro per jaar terug, ofwel circa tweehonderdvijftig promotieplaatsen. Het initiële doel van Impuls was de onderzoeksoutput van de TU/e op peil te houden en sterker uit de economische crisis te komen, samen met de industrie. Voor de financiering van het programma bezuinigde de universiteit onder meer op haar ondersteunende diensten.

Ondanks het succes weet TU/e-bestuursvoorzitter Mengelers niet zeker of er een deel drie komt van Impuls. “We kunnen niet nog een keer een substantieel bedrag uit onze eigen middelen halen. Ons aantal studenten is sterk gestegen en we moeten daarom meer gaan investeren in ons onderwijs, want we willen de kwaliteit van ons onderwijssysteem niet compromitteren. Dus we zoeken nu met andere partijen naar creatieve oplossingen om Impuls toch voort te kunnen zetten.”

Bron: persteam TU/e