TU/e wederom koploper in samenwerking met industrie

In de internationale ranglijst van wetenschappelijke co-publicaties met de industrie die het Leidse onderzoeksbureau CWTS sinds 2009 publiceert, staat de TU/e voor de zevende maal bovenaan. Met name de disciplines 'Physical sciences and engineering' en 'Biomedical and health sciences' gooien hoge ogen.

De meting van CWTS heeft betrekking op de periode 2010-2013. TU/e-onderzoekers rondden in dat tijdvak 5.774 wetenschappelijke publicaties af, waarvan 14,5 procent in samenwerking met het bedrijfsleven is geproduceerd. Het is een lichte daling van slechts 1 procent ten opzichte van vorige meting, maar nog steeds het hoogste percentage van alle universiteiten ter wereld.

Naast de TU/e staan er nog twee Nederlandse universiteiten in de top-50. Op plaats vier staat de TU Delft (12,7 procent), terwijl Wageningen UR twintig plaatsen zakte naar de vijftigste positie (8,8 procent).

Collegevoorzitter Jan Mengelers is trots op de toppositie. Het is voor hem de bevestiging dat de Eindhovense universiteit goed is aangesloten op het bedrijfsleven. “De verbondenheid tussen TU/e en de industrie in de regio Brainport én daarbuiten is van oudsher een uniek kenmerk van deze universiteit. Wij streven heel duidelijk naar excellentie in ons onderwijs én onderzoek, met duidelijke meerwaarde voor de samenleving."

Volgens Mengelers kan een technische universiteit dat niet bereiken zonder de industrie. Mengelers: "Daarnaast maken we ons sterk om onze onderzoekscapaciteit op peil te houden, bijvoorbeeld via het Impulsprogramma om extra promovendi aan te trekken in co-financiering met bedrijven.”

De CWTS Leiden Ranking meet van 750 universiteiten wereldwijd de wetenschappelijke prestaties op meerdere indicatoren, zowel als het gaat om de impact van publicaties als de mate van samenwerking met andere universiteiten en industrie. In de rangschikking van publicaties in wetenschappelijke tijdschriften met de hoogste impact staat de TU/e op plaats 118.

CWTS onderzoekt ook welke universiteiten de grootste wetenschappelijke invloed hebben. Die lijst van meest invloedrijke universiteiten ter wereld wordt traditioneel aangevoerd door een aantal Amerikaanse instituten. Het meest geciteerd werk komt achtereenvolgens van MIT, Harvard en Stanford.

Bron: Persteam TU/e