Jeroen Nuijen schopte het tot level 5.

ASML stort studenten in het hart van de chip

Een strakke wit-zwarte fauteuil en een groot scherm in een verder kale container. De uitdaging: jezelf zo snel, koelbloedig en nauwkeurig mogelijk een weg banen door de structuren van een chip. ASML is 'on tour' met zijn Precision Game; op het TU/e-terrein maakt de spelcontainer van de chipmachinefabrikant vandaag - en de rest van deze week - zijn eerste stop.

Lunchlezingen, excursies, een beurzenprogramma - ASML weet studenten op “de meer traditionele manier” al volop te vinden, vertelt woordvoerster Jojanneke Meewis. Met de Precision Room op de Groene Loper hoopt de chipmachinefabrikant studenten bovenal te verrassen en, vooruit, daarmee hopelijk ook al vroeg een plekje veilig te stellen op de shortlist van deze aankomende werkzoekenden. 

Om de lijnen richting jonge bèta-talenten kort te houden, maakt het bedrijf ook dankbaar gebruik van zogenoemde campus-promotors: studenten die onder andere als vraagbaak fungeren voor medestudenten die meer over ASML willen weten, maar bijvoorbeeld ook hun ogen openhouden voor de talenten op hun campus die een beurs van ASML verdienen.

Esmee Huismans, studente Electrical Engineering, is één van drie drie aanspreekpunten aan de TU/e. Deze week is ze ook te vinden rond de Precision Room op de Groene Loper, om studenten te verleiden het spel te spelen en en passant wat meer over ASML te vertellen. Of het bedrijf ook al op háár shortlist staat? Daarvoor is het nog wat vroeg, antwoordt ze lachend. “Ik moet mijn bachelor nog afronden en hierna ga ik eerst de master doen. Maar mijn indruk van het bedrijf is in elk geval heel positief.”

Ook Stefan van Hamburg, net begonnen aan zijn master Innovation Management, is te spreken over ASML. Vooral de innovatieve drive en het tempo van het bedrijf daarin vindt hij “heel interessant. Ze willen met een machine echt de eerste zijn in de markt; hun innovatiecurve is bizar”.

Jeroen Nuijen, die de studies Technische Wiskunde en Technische Natuurkunde combineert, is nog niet zo met potentiële werkgevers bezig. Dat neemt niet weg dat hij te spreken is over deze speelse kennismaking met ASML, waarbij hij zich zittend in de grote fauteuil vlot door de eerste vier levels van het spel beweegt.

Level 5 blijkt het eindstation; Nuijen moet genoegen nemen met een score van 11.076 punten, op dat moment goed voor de derde plaats. Zijn naam achterlaten voor de human resource-tak van ASML blijkt nog een hele opgave; de spelcomputer meent in ‘Jeroen’ een scheldwoord te zien, waarop de student het uiteindelijk maar bij zijn voorletter en achternaam laat.

Het is sowieso nog maar de vraag of hij in de lijst-top blijft staan; volgens ASML-medewerkster Meewis behaalde een Twentse student uit het eerder ingezette testpanel een score van bijna zestigduizend punten. TU/e'ers hebben nog tot en met vrijdag de tijd om dit record te verpulveren; de Precision Room staat voor het gebouw Vertigo op de Groene Loper.

Na zijn debuut in Eindhoven deze week doet de container nog vier andere universiteitsterreinen aan: Delft, Enschede, Amsterdam en Nijmegen. Ook wil ASML de container gaan inzetten op diverse techniekpromotie-evenementen.

Deel dit artikel