Symposium verkleint gat tussen studeren en bedrijfsleven

Symposium verkleint gat tussen studeren en bedrijfsleven

'Studenten drinken alleen bier en struinen van feestje naar feestje.' Dit stereotype probeert Business Core Eindhoven te ontkrachten. De commissie van zes studenten organiseert workshops, bedrijfsbezoeken en inhoudsdagen; dit alles met als doel het gat tussen studenten en het bedrijfsleven te verkleinen. Tijdens de Dutch Technology Week, op woensdag 25 mei, vindt de vijfde editie van het Eindhovens Studenten Symposium plaats.

Waar normaal gesproken PSV haar wedstrijden speelt, zal het Philips Stadion deze dag open zijn voor studenten die willen kennismaken met verschillende bedrijven. Onder andere Cap Gemini, Nedap, Philips en het ministerie van Defensie zijn aanwezig.

“We laten zien dat we als studenten ook serieus bezig kunnen zijn. Het is een intellectuele prikkel voor onze medestudenten.” Martijn de Wit is vierdejaars Technische Bedrijfskunde en voorzitter van Business Core Eindhoven. Volgens hem is het van belang om studenten al zo vroeg mogelijk in hun opleiding te laten kennismaken met het bedrijfsleven. “Die aansluiting laat vanuit de opleidingen nogal eens te wensen over; studenten hebben vaak geen idee wat hen te wachten staat als ze klaar zijn met hun studie.”

Studenten leren tijdens verschillende bijeenkomsten van Business Core Eindhoven hoe bedrijven werken en wat ze kunnen verwachten als ze na hun studie op zoek gaan naar een baan. “Niet alleen door lezingen, maar ook door deelnemers actief te betrekken. Zo komen bedrijven met business cases; bijvoorbeeld Philips wil een nieuw product op de markt brengen. Hoe werkt dit? Waar loop je tegenaan? Hierdoor leren studenten hoe bedrijven werken en komen ze erachter of het eventueel interessant is om bij zo’n bedrijf te werken.”

Het symposium op 25 mei bestaat uit lezingen, workshops, een netwerkborrel en het recruitment dinner, waarbij studenten aan recruiters kunnen laten zien wat ze in huis hebben.

Volgens De Wit krijgen de organisatoren ieder jaar weer positieve reacties op het evenement. Het is het eerste jaar dat de verschillende onderdelen van het symposium ook los worden georganiseerd. “Bezoekers wilden meer dan alleen een jaarlijks evenement. Daarom zijn we meer gaan doen: bedrijfsbezoeken, inhoudsdagen en netwerkborrels.”

De samenwerking met Brainport is hierbij essentieel, benadrukt hij. “Daar zit zo’n groot netwerk. We zijn hierdoor onder meer bij ASML en NXP geweest, dat zijn voor studenten mooie bedrijven om binnen te kijken.”

Maar ook bedrijven hebben volgens hem baat bij de samenwerking: “Recruiters zitten natuurlijk niet stil, veel toptalent hebben zij al op het oog. Maar door de vele contactmomenten komen de topstudenten wel sneller bovendrijven”, aldus De Wit.

Voor Martijn de Wit en zijn team rest nog een drukke maand van promoten. “Op de TU/e met een stand, en bij verschillende studieverenigingen een fustje bier aanbieden. Want ook al zijn we zeer serieus: we zijn en blijven wel studenten.”

Er is op 25 mei plek voor zo’n tweehonderd mensen en inschrijven is nog mogelijk.

Bron: e52.nl

Deel dit artikel