TU/e blijft matig scoren op ranglijst THE

Dit jaar staan voor het eerst alle dertien Nederlandse universiteiten in de top tweehonderd van de World University Rankings van het Britse tijdschrift Times Higher Education (THE). Ons land komt daarmee wereldwijd op de vierde plaats, achter de VS, Groot-Brittannië en Duitsland. De TU/e zakt één plek naar nummer 177, en houdt daarmee binnen Nederland alleen Tilburg University onder zich. De beste universiteit is volgens THE die van Oxford, gevolgd door Caltech en Stanford.

Op de concurrerende Shanghai-ranglijst (tiende van Nederland) en QS-ranking (zevende van Nederland) van dit jaar scoorde de TU/e verhoudingsgewijs beter dan bij Times Higher Education. Onze universiteit zakt een plek, ondanks een betere totaalscore dan vorig jaar (52,4 tegen 50,6).

De grote Nederlandse winnaar op deze ranglijst is de TU Delft, die met een 59e plek de nationale toppositie van Wageningen University overneemt. Opvallend is onder meer dat Delft veel hoger scoort op het deelgebied ‘research’ dan de TU/e (72,9 om 43,5), terwijl de TU/e het juist beter doet op het gebied van ‘citations’ (71,7 tegen 67,3 voor Delft). Ook scoort de TU/e op het deelgebied ‘education’ relatief laag, terwijl het onderwijs in Eindhoven volgens Elsevier juist van topkwaliteit is - beter dan bijvoorbeeld in Delft.

Het mag dan ook niet verbazen dat universiteitenvereniging VSNU benadrukt dat rankings niet zaligmakend zijn, bijvoorbeeld omdat de onderwijskwaliteit slechts beperkt wordt gemeten. “Rankings geven nooit een volledig beeld van de prestaties van universiteiten”, stelt de vereniging in een verklaring. Desondanks worden de verschillende ranglijsten zeer serieus genomen en als belangrijke informatiebron gezien door onderzoekers, internationale studenten en werkgevers.

Woensdag 28 september komt THE met nieuwe ranglijsten uitgesplitst naar vakgebied.

2016-17

2015-16