Gouden KIEM voor ontvetten plastic verpakkingen

TU/e spin-off TUSTI heeft afgelopen woensdag de Gouden KIEM, de prijs voor de beste chemische start-up van het jaar, in ontvangst genomen. TUSTI maakt vette plastic verpakkingen, van onder meer frituurvet, op milieuvriendelijke wijze schoon zodat het kan worden hergebruikt.

De uitreiking van de Gouden KIEM vond plaats tijdens de chemieconferentie CHAINS in Veldhoven. Het prijzenpakket bestaat uit een sculptuur, een bedrag van 25.000 euro voor onderzoek van NWO Chemische Wetenschappen en de Topsector Chemie, en advies en ondersteuning vanuit InnovatieLink.

Tot de drie finalisten behoorde naast TUSTI en het Grieks-Nederlandse SEALEAU ook TU/e spin-off Relay 3D. Winnaar TUSTI is een samenwerking tussen TU/e-dochter Polymer Technology Group Eindhoven en Stiphout Plastics uit Montfort. Chief Technology Officer is Jan Kolijn, alumnus van TU/e-opleiding Scheikundige Technologie.

TUSTI is er in geslaagd om van vette plastic verpakkingen, zoals lege margarinekuipjes, kaasverpakkingen en bakken afgewerkt frituurvet, weer schone kunststof snippers te maken. In een soort wastrommel maakt TUSTI dit plastic met een door Polymer Technology Group Eindhoven ontwikkeld plantaardig schoonmaakmiddel schoon.

Het reinigingsproces dat nu veelal in de industrie wordt toegepast is milieubelastend en kost veel energie. Daarbij reinigt de huidige methode de frituurvetverpakkingen niet voldoende om deze te kunnen hergebruiken. Het nieuw ontwikkelde reinigingsproces dat TUSTI toepast, is milieuvriendelijk en energiezuinig, aangezien er geen stoom en gevaarlijke chemicaliën gebruikt worden.

Verliezend finalist Relay 3D is erin geslaagd om afval uit 3D-printers weer op te krikken tot een kwaliteit van printbaar poeder. Van alle drie de finalisten werden voorafgaand aan de prijsuitreiking korte filmpjes vertoond waarin zij hun bedrijf presenteerden. De winnaar en de twee ‘runners-up’ werden bovendien verrast met een speciale videoboodschap van Prins Constantijn, de ambassadeur van StartupDelta.

De Gouden KIEM-competitie wordt sinds 2014 jaarlijks georganiseerd en staat open voor deelname door alle bedrijven in de chemische sector die drie jaar of korter bestaan en hun wortels hebben in een universiteit of HBO. De Gouden KIEM-competitie wordt mogelijk gemaakt door NWO Chemische Wetenschappen, de Topsector Chemie en InnovatieLink.

Bekijk hier de filmpjes van TUSTI en Relay 3D.

Bron: NWO